Ford Europa valt aan, investeert 8 miljard

KEULEN, 13 JUNI. Ford Europa gaat tot 1994 acht miljard mark investeren om de aanval te openen op de Japanse en Europese concurrentie. Het is de grootste investering in de geschiedenis van de onderneming. Voorzitter John Hardiman van Ford-Werke AG heeft dit gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 1990.

Ford wil de tijd die nodig is voor het ontwikkelen van nieuwe modellen van ruim vijf jaar tot vier jaar terugbrengen. Op dit punt liggen de Japanse autofabrikanten voor. De autoproducent wil ook recycle-bare auto's ontwikkelen. Het motorenprogramma moet in 1995 volledig zijn vernieuwd. Verder wil Ford de kosten sterk verlagen door het schrappen van enkele duizenden arbeidsplaatsen. Eerder maakte Ford Europa al bekend dat dertig procent van de banen in de indirecte sfeer zullen worden geschrapt.

Ford Werke AG zag de winst in 1990 dalen van 362 tot 270 miljoen mark. De winstontwikkeling werd sterk beinvloed door de toename van de investeringen van 1,24 miljard tot 1,66 miljard mark. Ook stakingen droegen bij aan de winstdaling. “We produceerden niet zoveel auto's als we hadden kunnen verkopen,” aldus Hardiman. Het marktaandeel in Duitsland daalde daardoor van 10,2 naar 9,9 procent.

De omzet steeg van 19,8 tot 20,8 miljard mark. De stijging was volledig te danken aan de betere omzet op de Duitse thuismarkt. De produktie zakte van 1,02 miljoen tot 980.000 personena's en trucks, terwijl het aantal verkochte auto's afnam van 1,03 miljoen tot 988.000 eenheden. Hardiman zei voor het lopende jaar toch een recordverkoop te verwachten. In 1989 bereikte Ford Europa een recordverkoop met 1.03 miljoen eenheden. In de eerste helft van dit jaar geven de verkopen een stijging met 8 procent te zien tot 538.000 eenheden. Het marktaandeel in Duitsland zal tot 11 procent stijgen. De investeringen zullen dit jaar het niveau van twee miljard mark bereiken.