Samenwerking in haven Rotterdam lijkt te mislukken

ROTTERDAM, 12 JUNI. Het overleg over nauwere samenwerking tussen bulkoverslagbedrijven in de Rotterdamse haven dreigt te mislukken doordat directeur-eigenaar Jan Rijsdijk van Interstevedoring dwarsligt.

De vorig jaar begonnen besprekingen onder leiding van vakbondsbestuurder J. Verroen van de FNV en waaraan behalve Interstevedoring onder meer de overslagbedrijven Frans Swarttouw, de Graan Elevator Maatschappij (GEM), het Gemeentelijk Havenbedrijf van Rotterdam en de Havenwerkgeversvereniging SVZ deelnemen, zouden moeten leiden tot afspraken over een gezamenlijke marktbenadering.aarbij zou moeten worden voorkomen dat Rotterdam klanten aan concurrerende havens verliest. Door de concurrentie tussen vooral Interstevedoring enerzijds en Frans Swarttouw en GEM (respectievelijk voor 60 en 100 procent van HES Beheer) vindt bovendien een tarievenslag plaats in de overslag van droge bulk zoals granen en ertsen die noodzakelijke investeringen en daarmee werkgelegenheid in gevaar brengen. Rijsdijk vindt dat er geen schot zit ine besprekingen en heeft volgens zijn woordvoerder daarom aan Verroen laten weten dat hij “geen behoefte meer heeft aan verder overleg”.

Verroen toont zich verbolgen: “Dit kan Rijsdijk niet maken. Hij komt zijn afspraken niet na. Partijen hebben aan het begin van het overleg afgesproken dat zij de intentie hebben er gezamenlijk uit te komen.”

Verroen wil nog wel proberen met de andere partijen tot een oplossing te komen. Hij zegt dat hij een notitie heeft opgesteld die nu intern door de betrokkenen wordt bestudeerd. Daarover eover het afhaken van Rijsdijk wil hij op korte termijn met de partijen om de tafel gaan zitten. De problemen bij de bulkoverslag in de Rotterdamse haven zijn al jaren oud.

Bedrijven als GEM en Frans Swartouw leiden al jaren verlies, terwijl het kleine Interstevedoring van Rijsdijk, opererend met drijvende kranen, niet alleen winst maakt maar ook ieder jaar marktaandeel wint. Rijsdijk zou zelfs geprobeerd hebben samen met de investeringsmaatschappij HAL, de vroegere Holland Arika Lijn, HES beheer over te nemen. Rijsdijk zou de beprekingen daarover ook hebben gestopt omdat de containerrederij Bell Lines en het kolenoverslagbedrijf EMO niet naar hem zouden gaan maar met de HAL in een andere groep terecht zouden komen.