Fellowship van Fokker geluidsarmer

AMSTERDAM, 12 JUNI. Fokker heeft een project ontwikkeld om de Fokker Fellowship (F28) minder luidruchtig te maken. De vliegtuigbouwer heeft dat vandaag bekendgemaakt. Het dempen van het motorgeluid is nodig om de Fellowships in de lucht te kunnen houden, aangezien de geluidsnormen waaraan straalvliegtuigen moeten voldoen steeds strenger worden. Er vliegen nog ruim tweehonderd F28's.

De jongste Fellowships zijn betrekkelijk nieuwe vliegtuigen die halverwege de jaren tachtig zijn gebouwd. Zij hebben echter een geluidscertificatie volgens het zogenoemde Hoofstuk Twee. Steeds meer luchthavens, waaronder ook Schiphol, beginnen deze “Hoofdstuk Twee”-vliegtuigen te weren. Na 2002 mogen “Hoofdstuk Twee”-vliegtuigen helemaal niet meer op vliegvelden in West-Europa landen. Omdat de laatste Fellowships zeker tot na die datum meekunnen, is het nodig hun geluidsproduktie te verminderen. Het aanbrengen van een geluiddemper en van een opstaand vleugeltje aan de vleugeltips (om de vermindering van het motorvermogen als gevolg van de demper te compenseren met een lagere vleugelweerstand) kost ongeveer 5 miljoen gulden per toestel. Dat geld wordt terugverdiend, omdat voor ”stillere” Fellowships minder landingsgeld is verschuldigd. Eind 1993 zal Fokker de eerste vliegtuigen hebben omgebouwd. Het “mpen” van bestaande vliegtuigtypen is niet ongebruikelijk.