DAF ziet Britse markt voor bedrijfswagens dramatisch krimpen

ROTTERDAM, 11 JUNI. De Britse markt voor bedrijfswagens, waarvan het Nederlandse DAF Leyland sterk afhankelijk is, is opnieuw ernstig verslechterd. De verkopen namen in de eerste vijf maanden van dit jaar met 31,6 procent af tot 96.815. Dat is de scherpste daling sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog.

De daling komt volgens een woordvoerder van DAF overeen met eerder dit jaar door de bedrijfsleiding uitgesproken verwachtingen. Volgens de cijfers van de Society of Motor Manufacturers and Traders nam het marktaandeel van DAF Leyland in de eerste vijf maanden van dit jaar toe van 22,9 tot 23,9 procent. Daarmee komt DAF Leyland dicht in de buurt van marktleider Iveco-Ford (24,3 procent). “Ondanks ons stijgend marktaandeel lopen de verkopen terug”, aldus een woordvoerder van DAF. “De directie gaf onlangs op de aandeelhoudersvergadering al aan dat de Britse markt nog geen tekenen tot herstel vertoont.” Volgens de DAF-woordvoerder gaan de zaken op de Duitse markt beter. “Duitsland loopt als totale markt en voor onszelf goed.” De woordvoerder wilde geen nadere bijzonderheden geven.

Ook de markt voor personenauto's zal dit jaar verslechteren. Pas in 1992 treedt herstel op. Volgens het gezaghebbende Britse onderzoeksinstituut DRI daalt de personenautoverkoop in 1991 over de gehele wereld scherp. De vraag naar auto's zakt dit jaar met 3,3 procent, de grootste daling sinds de tweede oliecrisis in 1980.

Het totaal aantal verkochte auto's komt volgens in Londen gevestigde onderzoeksinstituut in 1991 uit op 34,42 miljoen.

De eerste maanden van dit jaar gaven al een scherpe daling te zien. Pas aan het eind van het jaar zal de markt wat aantrekken. Traditioneel sterke markten, zoals West-Europa en Japan, zien de verkopen dit jaar afnemen met respectievelijk 2,2 procent (tot 12,9 miljoen) en 3,2 procent (tot 4,9 miljoen). De autoverkopen in Japan vertoonden eerder steeds een snelle groei.

De Britse markt zal dit jaar de grootste daling (min 15,4 procent) te zien geven. De markt is volgens het DRI verslechterd door enkele budgettaire maatregelen van de Britse overheid. De autoverkopen in Duitsland blijven een stijgende lijn vertonen. De vraag naar personenauto's in de ex-DDR gaat dit jaar met 26,7 procent omhoog, terwijl in het voormalige West-Duitsland 5,4 proct meer auto's zullen worden verkocht.

De vraag naar personenauto's in Noord-Amerika zal in 1991 met 7 procent zakken. Ook in de twee voorgaande jaren daalde gaf de personenautoverkoop in Noord-Amerika een daling te zien.

Het is onwaarschijnlijk dat het aantal in de Verenigde Staten verkochte personenauto's dit jaar boven de 9 miljoen uitkomt.

Enkele jaren geleden werden in de VS nog meer dan 10 miljoen auto's verkocht.

Voor 1992 is het DRI optimistischer. In dat jaar zale verkoop van personenauto's volgens het onderzoeksinstituut met bijna 5 procent stijgen. De jaren daarna zou de jaarlijkse groei uitkomen op 3,3 procent. De snelle oplossing van de Golfcrisis is volgens het DRI een belangrijke positieve factor.