Markt geraamd op 6 miljoen kijkers; Italie abonneert zich op tv-zender

Begin deze maand is een groep ondernemers, onder wie Silvio Berlusconi, in Italie begonnen met een zender die alleen films uitzendt en waarop een kijker zich kan abonneren. Het succes was de eerste dagen zo groot dat lang niet iedereen meteen een aansluiing kon krijgen.

De eerste vijf dagen kreeg het hoofdkwartier in Milaan 20.000 telefoontjes per dag van mensen die de 36.000 lire per maand (ongeveer 55 gulden) wilden betalen voor een abonnement. Daarnaast moeten zij, eenmalig, 150.000 lire (ongeveer 225 gulden) betalen voor het decodeerapparaat, dat is ontwikkeld door een Nederlands bedrijf. De zender, Tele+ 1, uitgesproken als Telepiu uno, zendt dagelijks een vijftal films uit, met reclame tussen de films door. De meeste van de abonnees van het erste uur hebben in gesprekjes met Italiaanse journalisten gezegd dat zij lid zijn geworden om eindelijk eens films te zien zonder onderbrekingen voor reclame. Anderen zeiden aangetrokken te zijn door het vooruitzicht van een aantal films in de oorspronkelijke taal, zonder de in Italie gebruikelijke nasynchronisatie. Telepiu wil ongeveer vijftien procent van haar inkomsten uit reclame halen. De rest moet uit de abonnementen komen. Geschat wordt dat er de komende maanden 60.000 mensen abonnee worden. Aan het einde van het jaar moeten dat er 100.000 zijn geworden. Het doel is binnen drieeneenhalf jaar 1,2 miljoen abonnees te hebben: als dat aantal is bereikt draait Telepiu met winst. Volgens de president van Telepiu, filmproducent Vittorio Cecchi Gori, is dat een realistische doelstelling. Hij wijst erop dat het Franse Canal Plus drie miljoen abonnees heeft, met nog eens naar schatting een miljoen zwartkijkers, die het decodeerapparaat hebben nagemaakt. Het zwartkijken is een vn de grootste problemen bij abonnee-tv. Om dat te voorkomen heeft Telepiu het Nederlandse bedrijf Irdeto in de arm genomen, en het resultaat is een systeem dat volgens de zender “bijna ondoordringbaar” is. Elk decodeerapparaat heeft een eigen code en wordt individueel in werking gezet via een over de ether gestuurd signaal; in vaktermen heet dit “individual over the air addressing”. Als het decodeerapparaat op deze manier volledig is genstalleerd blijft he werken zolang het abonnementsgeld wordt betaald; het kastje van wanbetalers kan ook weer via de ether worden uitgeschakeld. Het systeem is met succes toegepast in de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika en Schotland. “Het is tot nu toe niet gelukt dit systeem te doorbreken”, zegt Jenifer Woodson, woordvoerder van Irdeto. Telepiu wil per jaar duizend films vertonen, waaronder 250 premieres voor tv. De meeste films worden in de loop van een paar weken een aantal keer herhald. Iedere maand zal er een steekproef worden gehouden onder de abonnees om te kijken wat zij van het aanbod vinden en wat hun wensen zijn. De zender opereert overigens in een juridisch vacuum. Officieel heeft zij geen zendvergunning. De voorgaande minister van post had gezegd dat hij dit voorjaar de vergunningen voor tv-zenders wilde toewijzen op basis van de mediawet die vorig jaar zomer is aangenomen. Na de kabinetscrisis in maart is er een nieuwe bewindsman gekomen, en deze verwacht niet voor september een besluit te kunnen nemen over de zendvergunningen. Om te voorkomen dat anderen ook plannen zouden maken voor abonnee-tv, is Telepiu toch begonnen met de uitzendingen. Telepiu is al negen maanden onder deze naam in de lucht, door iedereen te ontvangen, na een uitgekiende actie van Berlusconi. De staatsomroep RAI heeft ook belangstelling voor abonnee-tv en verwacht wordt dat zij een belang neemt in Telepiu zodra wordt besloten tot ee kapitaaluitbreiding. Berlusconi en de RAI zouden dan met de gewone tv-zenders concurrenten zijn en partners in de abonnee-tv. De RAI blijkt wel andere verwachtingen te hebben van abonnee-tv dan de oprichters van Telepiu. Volgens de laatsten is er een potentiele markt van zes miljoen gezinnen, sociaal gezien in de hogere middenklasse. De RAI denkt dat er twee miljoen potentiele abonnees zijn en dat zij vooral gezocht moeten worden in de lagere middenklasse, mensen die toch al veel tv kijken en weinig variatie kennen in de besteding van hun vrije tijd. Berlusconi wil ook van Telepiu 2 (sport) en 3 (cultuur) abonnee-tv maken. “We zijn als laatste in Europa aan abonnee-tv begonnen”, zegt Mario Zanone Poma, de managing director van Telepiu. “Maar in 1992, met alle drie de netten actief, zullen we de grootste zijn.”