Klok smoort aanstekelijk commentaar Jan Wolkers

'Mag ik u onderbreken want we moeten door.'' Meestal ging het subtieler, maar Peter van Ingen voelde zich toch een keer gedwongen rechtstreeks tegen Jan Wolkers te zeggen dat hij zijn mond maar moest houden. Het komt hoogst irritant over, zo'n vermaning. De aaneenschakeling van dit soort hints maakt van een genoeglijk avondje een onplezierige race, want het is niet duidelijk wie de deelnemers zijn en er zijn alleen maar verliezers.

Bij het kijken naar een aflevering van Zomergasten kan de kijker zich puur op de fragmenten richten, op de interessante commentaren en in het ideale geval op de combinatie daarvan. De presentator moet daarbij de 'onzichtbare' kapitein zijn. Dat ging Peter van Ingen gisteravond helaas niet goed af. Jan Wolkers, kampioen van het enthousiasme, werd keer op keer afgekapt en aan de leiband meegenomen naar het volgende fragment. Net was Wolkers bezig uit te leggen wat de spiegelscherven in het Auschwitzmonument betekenden, of daar kwam van Ingen weer met een onderbreking. Gelukkig pakte Wolkers in dit geval de draad weer op en zei dat hij toch even zijn betoog wilde afmaken. Een ander bezwaar is dat Van Ingen zijn programma een journalistiek tintje lijkt te willen geven. Daar leent het zich natuurlijk niet toe, maar Van Ingen mikt toch op scoops en primeurs. Van Ingen probeerde Wolkers een uitspraak te ontlokken over zijn produktiviteit. Hield de aandacht voor zijn kinderen hem niet van het schrijven af? Was de uitgever niet onlangs op Texel geweest en weer met lege handen naar huis gegaan? En: Wanneer komt uw nieuwe roman uit? Verder was de 'wereldpremiere' (poeh poeh!) van de film 'Werkkleding' te zien. Wolkers had deze in 1968 voor de VPRO-televisie gemaakt samen met Pierre Courbois en Willem Breuker. Omdat de VPRO afspraken schond, brak Wolkers eigenhandig in in het VPRO-gebouw en stal de korte, experimentele film in de nacht voor uitzending. Gelukkig liet Wolkers zich niet van de wijs brengen en tikte de klok van Van Ingen weer zo hard door dat hij het al snel opgaf. Wie zich door de presentator niet liet storen, kon genieten van een vond met veel mooie fragmenten en het commentaar van Wolkers op de achtergrond: Jacques Tati als Monsieur Hulot, Kees van Kooten als De vieze man, 'Omdat mijn fiets daar stond' van Louis van Gasteren, Martin Luther King, Marilyn Monroe, Richard Burton, Laurel en Hardy, Chet Baker en een filmfragment van 'Good Morning Babylonia' van de gebroeders Taviani. Voetballer Piet Keizer was ook te zien in een paar belangrijke wedstrijden. Toch bleek uit de beelden niet dat de man zo geweldig kon scharendraaien, traineren en schitteren. Nu weet nog niemand waarom Keizer zo goed was. Aanstekelijk was Wolkers commentaar en gelach op de achtergrond. Ik hoop dat een toekomstige zomergast nog eens een fragment kiest uit de uitzending van gisteravond, want Wolkers bewees dat de formule goed genoeg is om onvergetelijke televisie op te leveren.