Leeuwvrouw Sphinx verslindt met succes voorbijgangers

ROTTERDAM, 6 JUNI. Gezeten op de rots bij Thebe geeft de sfinx iedereen die voorbij komt een raadsel op. De leeuwvrouw verslindt alle voorbijgangers die het niet oplossen. Deze Griekse mythe krijgt in Maastricht realiteitswaarde. Aan de Maas ligt de Koninklijke Sphinx, speurend naar nieuwe bedrijven. “Ik wil binnenkort een produktievestiging in Duitsland hebben”, zo zegt president-directeur J.B. van Vliet. Of dit lukt is een raadsel, omdat de winsten door de overname niet onder druk mogen komen.

Sphinx heeft de uitstraling van een toiletpottenfabrikant, in plaats van een hypermoderne sanitair- en keramiekfabrikant die het feitelijk is. Dat deert het bedrijf niet. Sinds het aantreden van Van Vliet gaan de winsten en omzetten in rechte lijnen omhoog. Spannend was of de lijn doorgetrokken kon worden door de gisteren gepresenteerde cijfers over het in maart 1991 geeindigd boekjaar. Er waren veel factoren waardoor het boekjaar teleurstellend had kunnen eindigen. In Engeland is de bouwmarkt ingestort, zodat daar weinig tegels en sanitair nodig zijn. In Nederland is de nieuwbouw ook afgenomen. De afzet van de consumentenprodukten van Sphinx had kunnen lijden onder de Golfoorlog. Bovendien heeft Sphinx vorig jaar drie bedrijven overgenomen en bij dit soort overnames wil nog wel eens een lijkje uit de kast komen. Maar wat blijkt? Vrijwel alles stijgt met 21 procent: bedrijfsresultaat, resultaat na belastingen en de omzet van de kernactiviteiten. Van Vliet: “De Britse markt is met een derde teruggelopen. In Nederland gaat het goed. Wij leveren voor duurdere nieuwe woningen en voor verbouwingen. En van terughoudendheid bij consumenten heb ik niets gemerkt. De nieuwe bedrijven hebben direct al fors bijgedragen en vooral de Duitse markt is zeer sterk gegroeid”. Ondertussen explodeert op de Amsterdamse effectenbeurs de koers van Sphinx.Vergrijpen kapers zich aan de leeuwvrouw? Van Vliet: “Welnee, het zijn allemaal beleggers die onze aandelen kopen.” Zijn cijfers en zijn roadshows voor beleggers hebben indruk gemaakt. In maart had ABN AMRO weinig moeite om voor Sphinx 50 miljoen gulden risicokapitaal bijeen te sprokkelen in de vorm van een converteerbare achtergestelde obligatie. Al die nieuwe obligatiehouders hopen natuurlijk dat Sphinx elk jaar zulke groeicijfers zal laten zien. Sphinx moet de boog nog strakker spannen om dit jaar opnieuw forse groeicijfers te presenteren. Gelukkig heeft Van Vliet dit jaar al groei ingebouwd. De goodwill van de drie overgenomen bedrijven (35 miljoen gulden) is direct verwerkt in de cijfers van het afgelopenboekjaar, terwijl de winst van de overgenomen bedrijven vorig jaar nog niet volledig is meegeteld. Het overgenomen Duitse bedrijf Shock is voor een kwartaal in het jaarresultaat verwerkt, het Franse Selles voor een half jaar en het Belgische Novoboch nog helemaal niet. Dat moet dit jaar tot stijgende omzetten en winst leiden. Sphinx zelf houdt zich op de vlakte met 'een verdere stijging'. Maar om de groei ook volgend jaar vast te houden moet Van Vliet acquireren:“Wij exporteren nu alleen naar Duitsland en ik wil daar een eigen produktievestiging.” Duitsland betaalt veel hogere prijzen dan in Nederland gebruikelijk is. De Duitse Sphinx-concurrent Villeroy & Boch is bij voorbeeld naar de beurs gebracht tegen een koers van 23 keer de jaarwinst. Voor Sphinx betaalt de belegger ongeveer 13 keer de jaarwinst. Van Vliet heeft gedemonstreerd niet koste wat kost te willen kopen. Ondanks alle sentimenten nam hij vorig jaar stadgenoot Mosa niet over. Van Vliet kan achteraf tevreden zijn. Mosa kondigde deze week aan 130 banen te zullen schrappen. Maar het blijft een raadsel hoe Van Vliet zich dan wel uit de nieuwe situatie redt: koopt hij een Duits bedrijf dan komt de winst per aandeel onder druk. Koopt hij niet dan zal de groei afvlakken.