Lauda: technische storing

WENEN, 3 JUNI. De ramp met een Oostenrijks verkeersvliegtuig, vorige week in Thailand, zou te wijten zijn aan een technische storing. De eigenaar van het toestel, ex-autocoureur Niki Lauda, heeft dat gisteren gezegd. Bij de ramp kwamen alle passagiers en bemanningsleden, 223 mensen, om het leven.

Volgens Lauda zou tijdens de vlucht een van de motoren in andere richting zijn gaan stralen. Dit zou het gevolg kunnen zijn van een onjuist commando van de boordcomputer. De motor had in dat geval meteen automatisch moeten zijn uitgeschakeld, waarna het vliegtuig de vlucht zonder ongelukken had kunnen voortzetten. Dit zou echter niet zijn gebeurd.

De lezing van Lauda is gisteren bevestigd door een woordvoerder van het Oostenrijkse ministerie van transport. De producent van de motoren van het ramptoestel, Pratt & Whitney, zegt bij monde van een woordvoerder niet te geloven in de technische storing en wijst erop dat het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk nog lang niet is afgerond.

Uit de beschikbare gegevens zou blijken dat de piloten tevergeefs enkele minuten hebben geprobeerd een dreigende ramp af te wenden. De piloten hebben geheel volgens de voorschriften gehandeld, aldus Lauda gisteren. De passagiers zouden niets van het ongeluk hebben gemerkt: het toestel zou binnen enkele seconden zijn geexplodeerd.

Aanvankelijk heerste de indruk dat het ongeluk het gevolg was van een bomaanslag. In Wenen was een anoniem telefoontje binnengekomen dat een bom, bestemd voor een toestel van United Airlines, per vergissing was terechtgekomen in een toestel van de Oostenrijkse maatschappij Lauda Air. (AP, Reuter)