De diesel stopt niet meer in Visvliet; NS heft onrendabel station op Groningse platteland op

VISVLIET, 1 JUNI. Toen de schrijver Bob den Uyl eens uit nieuwsgierigheid uitstapte bij station Visvliet op de lijn Groningen-Leeuwarden riep hij uit, terwjl hij om zich heen keek: “Visvliet? Dat bestaat niet!” Hij bevond zich midden in de weilanden en nergens kon de auteur een dorp ontwaren. Het kleine Groningse plaatsje ligt dan ook op een kilometer afstand van het NS-stationnetje, dat, na de sloop van het monumentale station acht jaar geleden, niet meer omvat dan een fietsenhok en het blauwe plaatsnaambord.

Na bijna honderd jaar (in 1892 werdVisvliet een officieel station, na een aantal jaar als proefhalte dienst te hebben gedaan) verdwijnt het kleinste station van Nederland. De inwoners van het dorp zijn daarmee verstoken van een belangrijke vorm van openbaar vervoer.

Visvliet sprak tot de verbeelding van schrijvers en filmmakers die gefascineerd raakten door de kleine halte op het Groninger platteland, 'in the middle of nowhere' en het gebruikten in verhalen of films.

Visvliet moet wijken voor een nieuwe halte in de Leeuwarder nieuwbouwwijk Camminghaburen. Daar verwacht de NS dagelijks zevenhonderd 'instappers'. In Visvliet waren dat er de laatste tien jaar slechts dertig a veertig op een dag. De halte Visvliet handhaven naast de nieuwe halte in Leeuwarden is onmogelijk, aldus een NS-woordvoerder, omdat de reistijd dan te lang wordt.

Al in 1987 liet de NS het toenmalige gemeentebestuur van Grijpskerk weten dat de onrendabele halte zou worden opgeheven. “De kern Visvliet kan met haar 380 inwoners geen enkel perspectief bieden op een verantwoorde exploitatie van de halte”, aldus de NS in de brief.

Sinds die tijd heeft Plaatselijk Belang Visvliet actie gevoerd voor het behoud van het station. Voorzitter F.H. Offeringa: “Het is heel erg triest dat het afbraakbeleid van de kleine kernen wordt voortgezet juist in een tijd dat iedereen spreekt over het belang van het openbaar vervoer. Visvliet is een regiostation, waar ook inwoners an de dorpjes Grootegast, Lutjegast, Bedum, Stroobos en Pieterzijl op de trein stapten. Het is belachelijk dat de NS dit voor ons belangrijke station opoffert aan een nieuwbouwwijk die op tien minuten fietsen van het Leeuwarder centrum ligt en waar voldoende bussen rijden.”

Dat er te weinig passagiers op het station in- en uitstappen is volgens Offeringa juist een gevolg van het NS-beleid. Eind jaren zeventig stapten er naar zjn zeggen dagelijks nog enkele honderden mensen in Visvliet in en uit. Maar sinds de trein er maar eens in de twee uur stilhoudt zou dat aantal flink zijn gedaald. Van het instellen van een beltrein wilde de NS volgens Offeringa niets weten.

“Ze doen liever aan kapitaalsvernietiging dan dat ze helpen meedenken over een creatieve oplossing.”

Dat een stop in Visvliet de reistijd aanmerkelijk verlengt is naar Offeringa's mening 'echt flauwekul'. “Ik heb vaak genoeg gehoord dat iemand die op het station in Groningen twee uur moest wachten op de trein naar Visvliet op verzoek meemocht. De machinist hield dan gewoon even stil in Visvliet. Dat duurt maar een halve minuut.”

Met de opheffing van het station zitten de dorpelingen vrijwel zonder openbaar vervoer. Alleen voor de schooljeugd rijdt er 's morgens vroeg twee keer een bus naar Groningen. Een actiegroep zal vanmiddag op het station in Visvliet een van de laatste ritten op ludieke wijze opluisteren. Een muziekkorps zal gepaste muziek spelen en er worden toespraken gehouden.

Offeringa verwacht dat het perron na morgen, als de nieuwe dienstregeling ingaat, meteen wordt uitgegraven. “De bulldozers staan bij wijze van spreken al klaar.” Hij kan dan alleen nog op de video, die hij van de film van de Amsterdamse cineast R. Monster heeft, zien hoe het eens was. Die verzamelde in 1988 voor een portret over de twaalf provincies zevenhonderd mensen op het stationnetje, omdat hij het een keer in de geschiedenis vol wilde hebben. De filmmaker vindt het verdwijnen ervan triest. “Ik heb een band met Visvliet gekregen.

Een vriend van mij die er woont heeft geen auto, dus die is nu de klos. Voordat die in Amsterdam is...''