Bloemen

Goh, net Karin Bloemen aan de lijn gehad. En zij belde zelf nog wel. Zomaar. Hoe zou ze aan mijn nummer gekomen zijn? Ze hield het kort: “Wilt u me even terugbellen”, vroeg ze. Het zou wel vijftig cent per minuut kosten. Maar het mysterieuze telefoontje en haar omfloerste stem maken toch nieuwsgierig. Dus maar teruggebeld. “Goedemiddag, met Karin Bloemen. Wat leuk dat u mij nu al terugbelt.” En vrolijk babbelt ze verder, of beter, speelt het bandje door. Mijn telefoonnummer blijkt mijn geluksnummer te zijn met een lonkend perspectief op een reis naar Florida, een cd-diskman, of een cd. Maar, zegt Karin gezellig, “luister mee tot het eind van mijn verhaal. Je weet maar nooit...”

Dan blijkt waar het eigenlijk om begonnen is. Bij gebrek aan advertentiemogelijkheden heeft De Krant Op Zondag gekozen voor een arglistige telefonische overvalmethode. Karin leidt het voorzichtig in. Ze wil wat meer vertellen over een nieuwe kwaliteitskrant, maar dan een gezellige. Het moet via de telefoon, want “je houdt het niet voor mogelijk maar de gevestigde dagbladen willen ons niet laten adverteren. Joost mag weten waarom niet.”

Via het interactieve keuzecircuit waarin Karin dan voorgaat, kan een keuze gemaakt worden uit verschillende abonnementen: “Kies een 1 voor een proefabonnement”, etcetera. Voor het geval je een cd mocht winnen (want het was ook nog een telefoonspelletje), vraagt Karin om een keuze uit negen cd's te maken, waar je desgewenst ook een fragment van kan beluisteren. We zijn inmiddels zeven minuten verder, dus die fragmenten sla ik maar over. Nog even het eigen telefoonnummer intoetsen en ik sta genoteerd als potentieel prijswinnaar. “Dat wordt spannend, he”, zegt Karin, na bijna tien minuten bellen. “Nu nog wachten op de notaris. Duimen maar!”

Een wanhoopsoffensief van De Krant Op Zondag? Volgens hoofdredacteur Pieter Storms is het in elk geval een effectieve en goedkope manier van werving. Niet elke columnist wordt hiervoor ingeschakeld. Karin Bloemen was met haar mooie telefoonstem en sympathieke persoonlijkheid de aangewezen persoon om abonnementen te verkopen, zegt Storms. “Zij is iemand voor wie je je niet hoeft te schamen.”