Direct verbonden met Boven

Het Noordhollandse dorp Ursem beschikt over drie garagebedrijven, wat veel is voor een plaatsje met minder dan drieduizend inwoners.

Dat garagehouder Piet van Diepen (47) zijn belangstelling voor winst- en omzetcijfers heeft verloren, staat los van spanningen op de lokale automarkt. Sinds Van Diepen ruim twee jaar geleden ontdekte dat hij over paranormale vermogens beschikt, interesseert hij zich meer voor de menselijke geest dan voor krukassen of versnellingsbakken. Hij doet het kalm aan. Het aantal monteurs dat onder zijn supervisie werkzaamheden uitvoert, werd gereduceerd tot het absolute minimum. Een royaal bedrijfspand aan De Leet werd ingewisseld voor een sobere loods, schuin tegenover de woning van de ondernemer.

Van Diepen heeft zijn met smeerolie besmeurde handen nog niet aan zijn blauwe stofjas afgeveegd om de bezoeker de hand te schudden, of hij brandt al los in een college over de oorsprong van allerhande venijnige ziekten. Artsen en professoren hebben er niets van begrepen: wie de ziel volgt, kan volgens Van Diepen onmogelijk ziek worden. Zo simpel ligt het. “Ziek? Spanning? Trauma's? Ik laat u oorzaak, ontstaan en gevolg zien”, vermeldt het visitekaartje van de garagehouder.

Thuis heeft hij een spreekkamer ingericht, een begin van de op te bouwen praktijk, waar hij mensen, in plaats van machines gezond zal maken. De omschakeling van het ene naar het andere beroep voltrekt zich in geleidelijk tempo. Vooralsnog vallen zijn twee hoedanigheden heel goed te combineren. Dit weekend demonstreert de paranormale specialist drie dagen lang in de Amsterdamse RAI - als bijzondere attractie op de jaarlijkse manifestatie van het maandblad Paravisie - hoe hij langs bovennatuurlijke weg defecten aan automobielen opspoort.

Aan het verschaffen van raad verbindt hij slechts een voorwaarde: uitsluitend autoproblemen waar normale monteurs zich geen raad mee weten, komen in aanmerking voor behandeling.

Na een grillige loopbaan als ondermeer fietsenmaker, boerenknecht, dragline-machinist, rijschoolhouder, buschauffeur en vrachtwagenbestuurder begon Van Diepen zijn garagebedrijf. Toen al onderscheidde hij zich door capaciteiten die zich bij nader inzien als goddelijke gaven laten duiden, al was hij zich daar niet direct van bewust. “Maar het was natuurlijk wel vreemd”, stelt hij vast. “De enige boeken die ik las, behelsden de avonturen van Suske en Wiske. Ik heb nooit gestudeerd, maar toch behaalde ik steeds met vlag en wimpel alle diploma's die ik nodig had om mijn vak uit te oefenen.”

In de tweede helft van de jaren zestig werd duidelijk dat hij is begiftigd met een soort klinische blik, die hem in staat stelt technische mankementen te traceren. Piet van de Noorddijkerweg wist vrijwel elke pruttelende motor zonder noemenswaardig onderzoek wederom aan de praat te krijgen. De mare verspreidde zich als een lopend vuurtje over Ursem en omstreken. Vakantiegangers belden hem van heinde en ver op. Dan stonden ze bijvoorbeeld met panne langs de autostrada nabij Milaan. Een telefoontje naar de kop van Noord-Holland en ze konden weer voort. Ze hoefden alleen maar het advies op te volgen om bijvoorbeeld de bougies even te vervangen.

Het was geen wonder dat het garagebedrijf onmiddellijk kon rekenen op een snel groeiende, hechte klantenkring. Van Diepen was goedkoper dan de concurrentie vanwege het altijd overzichtelijke aantal arbeidsuren dat hij in rekening bracht. Een zakelijk-bevriende taxifirma kon zich zelfs tienduizenden guldens besparen. Het begon ermee dat twee Mercedes-dealers uit Alkmaar en Beverwijk eensluidend hadden vastgesteld dat de motor in een van de voertuigen tot op de draad versleten was en moest worden vervangen. Toen de taxi bij de garage in Ursem naar binnen werd gereden, hoefde Van Diepen zelfs niet onder de motorkap te kijken om te weten wat er werkelijk aan mankeerde. Hij instrueerde een van zijn monteurs een bepaald kabeltje te vervangen - en drie minuten later gaf de geheel gerepareerde Mercedes ronkend gas.

Een paar weken later belde dezelfde taxiondernemer op: ten einde raad, want de enige touringcar die hij exploiteerde was gestrand in Parijs.

Wat een gezellig uitstapje voor een groep vakantiegangers had moeten worden was op een nachtmerrie uitgedraaid. Sommige woedende passagiers waren inmiddels liftend aan de terugtocht naar Nederland begonnen. De Wegenwacht had een hele dag vergeefs aan de bus gemorreld en ook een ijlings opgetrommelde, peperdure topmonteur gaf na enkele uren van vruchteloos geploeter de moed op. Misschien, zo opperde de onfortuinlijke taxi- en touringcarexploitant, zou Van Diepen kans zien om de bus weer in beweging te krijgen. Als hij het niet kon, dan was er niemand die het wel zou lukken. Van Diepen glimlacht bij de herinnering. “Om elf uur 's ochtends stapte ik in de auto, richting Parijs. Onderweg ben ik nog ergens wezen eten. In Parijs heb ik die bus weer lopend gemaakt. Op de terugweg ging ik opnieuw uitgebreid tafelen in een restaurant in Belgie - en 's avonds om elf uur was ik weer thuis. Precies twaalf uur onderweg geweest, inclusief twee warme maaltijden. Ga dus maar na hoe lang ik aan die bus heb gesleuteld. Ik denk dat het karwei binnen vijf minuten was gepiept.”

De garagehouder schreef dergelijke succesjes aanvankelijk toe aan een gelukkige speling van het lot, maar het gebeurde naar zijn mening te vaak om daarin te blijven geloven. Nu zegt hij dat hij van Bovenaf wordt geleid. Dat inzicht noopt hem tot het 'afbouwen' van zijn huidige werkzaamheden. Hij zegt: “Het repareren van auto's is niet mijn taak in dit leven. Ik heb nu de opdracht om te vertellen wat de oorzaak is van ziekte en andere ellende. Als ik dat laat liggen, gaat het finaal mis met me. Dat weet ik, omdat ik een directe verbinding met Boven heb. God bestaat, want ik heb Hem zelf gezien.”

Dan volgt er een lang en droevig relaas over ziekte en dood in de directe familiekring. Alles werd hem ineens duidelijk, het was alsof de schellen hem van de ogen vielen. Als hij de door artsen voorgeschreven medicijnen oppakte, schoot hem de pijn door de plek van het lichaam waar de geneesmiddelen een schadelijke bijwerking op zouden uitoefenen. Hij ontdekte dat hij door handoplegging pijn kon wegnemen, dat hij in staat was tot communicatie met Gene Zijde en dat hij helderziend genoeg is om in een oogopslag vast te stellen aan welke ziekte iemand lijdt en waar dat vandaan komt. Alle consulten die hij in zijn praktijk-aan-huis geeft worden op de band vastgelegd. Hij spreekt volle zalen toe in Nederland en Belgie over thema's rond leven en dood. Hij heeft daar geen boeken over gelezen of cursussen over gevolgd. “Het is allemaal kennis die vanaf mijn geboorte in mijn ziel ligt opgeslagen”, zegt hij. “Jawel, zoiets is mogelijk. Hoe kon in Roemenie, waar de mensen niet met elkaar mochten praten, een volksopstand uitbreken? Dat werd gedirigeerd van Boven!”

En de auto mag dan een dood ding zijn, ze wordt wel aangedreven door een motor waarvan de werking op natuurprincipes berust. “De vervuiling is begonnen, toen de hygiene op gang kwam”, zegt hij.

“Brandstof is een natuurprodukt uit de aarde, dat de mens gewoon mag gebruiken. Moet je eens kijken, hoe prachtig de bomen er langs autowegen bij staan. Hoe meer troep er uit de uitlaatpijpen komt, des te beter dat voor het milieu is. De bomen worden dan namelijk gedwongen om meer zuurstof te produceren. Als er morgen alleen nog maar zuurstof in de lucht zou zitten, zou geen boom dat overleven.

Loodvrije benzine is onzin; ze zouden beter de laboratoria kunnen sluiten waar ze in naam van de wetenschap met de natuur experimenteren. Olie en benzine zijn afkomstig uit de aarde en kunnen dus nooit vervuilend zijn. Bestaat niet. Het zit allemaal heel anders in elkaar dan de heren professoren ons willen doen geloven. Maar ja, Jezus liep tweeduizend jaar geleden ook al vast op de schriftgeleerden.''