Vouwboot

De imperiaal heeft de mogelijkheden van de autobezitter aanmerkelijk verruimd. De opkomst van weidewinkels voor meubelen en doe-het-zelf artikelen is alleen denkbaar met de imperiaal, tegenwoordig teruggebracht tot zijn essentie van twee draagstaven (universeeldragers).

In zomerse weekenden worden meer fietskilometers op de autoweg afgelegd dan op de fietspaden. Zeilplanken en polyester kano's gaan bijna zonder uitzondering het dak op. Zonder draagstaaf zou de populariteit van windsurfen en kanovaren onmogelijk zijn geweest.

In het kielzog van de zeilplank en kano is nu ook de vouwboot aan een bescheiden opmars begonnen. Vouwboten zijn eenvoudige roeibootjes, tussen de twee en drie meter, die als een plat pak eenvoudig op het dak te vervoeren zijn. Ook kunnen ze, net als de zeilplank, aan de caravan of aan de railing van een middelgrote kajuitzeilboot gehangen worden. Ze wegen rond de dertig kilo en ze zijn meestal binnen een paar minuten opgezet.

Door hun lichte gewicht en geringe afmetingen hebben ze meestal geen geweldige vaareigenschappen, maar dat geldt eigenlijk voor alle kleine bootjes.

Vouwbootjes, niet te verwarren met vouwkano's, komen in dezelfde prijsklasse als opblaasboten van rubber of PVC. Maar in rubberbootjes kun je slecht roeien, vissen gaat ook niet handig, en om een of andere reden word je er altijd nat in. Wel bieden rubberboten met buitenboordmotor veel meer zeewaardigheid, doordat ze een groot draagvermogen behouden, als de boot volslaat. Sportduikers zullen meestal een rubberboot kiezen, maar als visboot, zeilboot, speelboot of bijboot is de vouwboot veel leuker.

Het aardigst om te zien is zonder twijfel de Engelse Sea Hopper Folding Dingy, die in Nederland wordt geleverd door Finsail in Lelystad. Het is een hechthouten bootje, keurig gevernist, waarvan de 'scharnierende naden' worden gevormd door blauw synthetisch zeildoek.

Het ontwerp bestaat al een jaar of tien. Het bootje bestaat uit twee bodemplaten die een V-bodem vormen, twee opstaande zijboorden en een voor- en een achterboord. Ondanks het rechthoekige model (scow) oogt de dingy niet plomp, doordat het platte voorboord boven de waterlijn blijft en de V-bodem zichtbaar wordt.

Er is een model van 2,03 meter van 1750 gulden en een van 2,40 meter van 1950 gulden. Beide zijn verkrijgbaar met een motorsteun voor buitenboordmotor, een buiskap en zelfs met een zeiluitrusting (fok met grootzeil). Het - houten - bootje blijft omgeslagen zonder drijflichaam drijven.

Geheel volgens hetzelfde principe gebouwd, minder mooi ogend, maar wel veel praktischer in onderhoud zijn de aluminium AD300 en AD220, uit Frankrijk geimporteerd door Hercules WALP in Rotterdam. De beide bootjes hebben een wat vloeiender vorm dan de Engelse dingy, doordat de zijboorden aan de voorzijde verder doorlopen. Het voorboord is vrij klein. Aan de buitenzijde zit een dikke schuimplastic rand die het bootje drijfvermogen geeft bij eventueel omslaan en die tevens als stootrand dient. Opgeklapt wordt het pak er wel een stuk volumineuzer door. Het is een typisch rationeel produkt, dat alleen Fransen kunnen bedenken.

De AD300 van 2735 gulden is precies drie meter, de AD220 van 2500 gulden is 2,20 meter. Opgevouwen zijn ze allebei 0,30 meter langer.

Bij het kleine bootje is op bestelling ook een zeiluitrusting leverbaar, afgeleid van de Optimist, een bekend beginnersbootje. De grote boot kan een vijf pk buitenboordmotor hebben, de kleine drie pk.

Radicaal anders van constructie is de Banana-boot, die al een jaar of twintig in Hamburg wordt gemaakt (er is ook een Amerikaanse Banana-boot), geimporteerd door Weehuizen in Lexmond. Het bootje bestaat uit vier stukken polypropyleen van vier millimeter dikte, een taaie kunststof waarvan ook koffers worden gemaakt. Het ingeklapte pakket is bijzonder plat en banaanvormig. Het uitklappen vergt enige kracht, omdat de vier platen in verschillende richtingen gebogen worden.

De Banana-boot is enigszins flexibel, wat hem bijzonder sterk maakt, maar waaraan de roeier wel moet wennen. Vooral bij warmte wordt de buigzaamheid te gek, men moet dan geen hoge eisen aan de vaareigenschappen stellen.

De Banana-boot is in iedere lengte tussen 2,60 en 3,35 meter leverbaar voor de prijs van 1.870 gulden. Er is voor weinig geld een zeiluitrusting (latijnzeil) te koop en een motorsteun.

Polypropyleen blijft van zichzelf drijven en de Banana-boot dus ook. Er is een witte uitvoering en een groene, die op de vouwen enigszins wit verkleurt. Mooi zullen weinigen de boot noemen, maar praktisch is hij wel.