Samenvoeging taxiregio's rond Schiphol goedgekeurd

AMSTERDAM, 25 APRIL. De Amsterdamse gemeenteraad heeft gisteren de samenvoeging van de vervoersregio's Amsterdam- Zaanstreek en de Amstel-Meerland goedgekeurd. Deze regeling moet de grenzen tussen de taxigebieden opheffen en een einde maken aan de ruzie tussen taxibedrijven die is ontstaan over het vervoer van klanten van Schiphol.

Ongeveer honderd taxichauffeurs uit de hoofdstad protesteerden tegen de samenvoeging. Zij vrezen dat collega's uit omringende gemeenten ruim dertig procent van het werk in Amsterdam voor hun rekening zullen nemen.

Onder druk van de taxichauffeurs besloot wethouder R. ten Have een motie van Groen Links, PvdA en VVD aan te nemen, die nog een half jaar uitstel voor de Amsterdamse taxichauffeurs garandeert. In die periode moeten zij zich voorbereiden op de concurrentieslag die zal ontstaan als de regio's worden samengevoegd. Verscheidene politieke partijen keerden zich evenals de taxichauffeurs tegen de tariefsverhoging van tien procent. Deze verhoging is nodig, omdat de tarieven in de Amstel-Meerlanden hoger liggen dan in Amsterdam. De taxirijders uit de hoofdstad zijn echter bang dat de belangstelling voor het vervoermiddel afneemt als de ritprijs omhoog gaat.

Met de samenvoeging hoopt Ten Have ook de problemen op Schiphol op te lossen. Amsterdamse taxichauffeurs blokkeerden vorig jaar de luchthaven, nadat ze passagiers nog wel naar Schiphol mochten brengen, maar vervolgens op de terugreis geen klanten mochten vervoeren. Als overgangsmaatregel geldt nu dat slechts een beperkt aantal Amsterdamse chauffeurs die in het bezit zijn van een passepartout klanten mee mogen nemen. De voorwaarden voor deze vergunning leiden tot ongenoegen bij de chauffeurs. “Mijn haar mag niet op de kraag hangen, ik moet een stropdas om, spijkerbroeken zijn uit den boze en ik moet lichtbruine schoenen dragen. Aan die poppenkast doe ik niet mee”, aldus een boze actievoerder.