Beroemdheden maken reclame voor de kerk

ROME, 25 APRIL. Een voetbaltrainer, acteur en actrices, vooraanstaande politici en tv-journalisten gaan reclame maken voor de Italiaanse katholieke kerk. In een spot van acht minuten roepen zij de Italianen op een deel van hun belasting te bestemmen voor de katholieke kerk.

Voetbaltrainer Giovanni Trapattoni van Inter vertelt dat hij op het sportveld van een parochie heeft leren voetballen en dat hij zijn eerste bal heeft getrapt in een kapel. Politicus Tina Anselmi zegt tegen een achtergrond van uitgehonderde kinderen in de woestijn dat de katholieke kerk veel goed werk doet in de Derde wereld. En de komiek Alberto Sordi, die overigens bekend staat om zijn gierigheid, herinnert de kijkers aan de oude priesters die je nooit ziet maar die “we altijd kunnen vinden als we ze nodig hebben, op de momenten die echt tellen”. Het geheel wordt aaneengepraat door een mollig, kaal engeltje op een wolk.

Sinds vorig jaar, toen de staat ophield de katholieke kerk te betalen, kan de belastingbetaler in Italie 0,8 procent van zijn belastingen bestemmen voor een van vier doelen: de katholieke kerk, twee andere kerken (de Adventisten van de zevende dag en de Vergadering van God) of het sociale werk van de staat. Wie op zijn inkomstenbiljet niets aankruist, kiest daarmee automatisch voor de staat.

In een reclamecampagne die acht miljard lire kost (ruim twaalf miljoen gulden) proberen de bisschoppen de belastingbetalers over te halen te kiezen voor de katholieke kerk. De spot van acht minuten is bedoeld voor lokale tv-zenders en bioscopen. Voor de nationale netten heeft de katholieke kerk een ander, veel korter reclamefilmpje laten maken.

Vorig jaar koos 42 procent van de belastingbetalers voor de katholieke kerk. Deze krijgt hierdoor ongeveer 600 miljard lire, ruim 900 miljoen gulden, van de staat, aldus voorlopige cijfers hierover in de Italiaanse pers.