Banken blokkeren samengaan Fokker met Aerospace

ROTTERDAM, 24 APRIL. Vliegtuigbouwer Fokker heeft tot voor kort serieus overwogen om nauw te gaan samenwerken met British Aerospace Commercial Aircraft Division maar een akkoord is deze week afgeketst. Dat wordt vernomen uit goedingelichte kringen bij Fokker en daarbuiten.

Dat de zaak - voorlopig althans - niet doorgaat heeft onder meer te maken met bezwaren van de bankiers van Fokker, waaronder de ABN, de Commerz Bank, J.P.Morgan en Union Suisse. Zij menen dat British Aerospace (BAe) eerst een drastische sanering moet doorvoeren alvorens een geschikte partner voor Fokker te kunnen worden.

Woordvoerder Ian Woodward van BAe bevestigde vanmorgen telefonisch vanuit Londen dat er serieuze gesprekken met Fokker zijn geweest maar wilde niet uitweiden. Hij achtte het mogelijk dat beide vliegtuigbouwers elkaar op de terreinen van technologie en kennis goed zouden kunnen aanvullen. “Fokker heeft succes en speelt een belangrijke rol op de markt voor kleinere en middelgrote vliegtuigen”, aldus Woodward. Een Nederlandse zegsman: “De zaak is voor de komende weken en maanden afgeblazen. Maar het veld wijzigt zich voortdurend en over een half jaar of een jaar kan de zaak weer totaal anders liggen”.

Tijdens een toelichting op het jaarverslag meldde bestuursvoorzitter ir M. Kuilman afgelopen maandag dat het bedrijf ter bevordering van de continuiteit actief speurt naar vergaande vormen van internationale samenwerking maar dat de spoeling erg dun is omdat het aantal vliegtuigbouwers in de wereld op de vingers van een hand is te tellen.

Professor Roland Smith, voorzitter van het overkoepelende BAE-concern, verklaarde afgelopen februari al dat de BAe Commercial Aircraft Division moet worden gesaneerd om de winstgevendheid te verbeteren.

Bij de divisie werken 25.000 man in zes fabrieken in Groot-Brittannie en nog eens duizend man in de Verenigde Staten. Vorig jaar boekte het Britse bedrijf een netto winst van 115 miljoen gulden bij een omzet van 5,2 miljard gulden. Tweederde van de winst komt van het Europese Airbus-programma waarin BAe voor twintig procent participeert. Via een nauw samenwerkingsverband met BAe zou Fokker dus alsnog entree kunnen krijgen tot Airbus Industrie.

BAe Commercial Aircraft produceert de kleine ATP-turboprop waarvan er tot nu toe slechts 53 zijn verkocht en de BAe-146 honderdzitter waarvan er 293 zijn verkocht. Dit is vrijwel de enige concurrent van de Fokker-100. Zowel BAe als Fokker hebben plannen om halverwege de jaren negentig verlengde versies van beide toestellen - de BAe-146 nra en de Fokker-130 - te lanceren.