Produktie van Peugeot hoger door vierdaagse

PARIJS, 23 APRIL. Een produktiebedrijf van de Franse autofabrikant Peugeot heeft gisteren een vierdaagse werkweek ingevoerd waardoor het bedrijf zijn produktiecapaciteit met 25 procent opvoert. Bij de fabriek in Poissy, ten westen van Parijs, zullen in een jaar 350.000 voertuigen van de lopende bank rollen, tegen 280.000 nu. Peugeot is het eerste grote Franse onderneming waar een dergelijke vierdaagse werkweek is ingevoerd.

De werknemers van een van de twee montagelijnen in Poissy (bij de tweede begint de vierdaagse in juni) werken voortaan negen uur en 38 minuten per dag. De montagelijn wordt als gevolg daarvan intensiever gebruikt: 96 uur en een kwartier in plaats van tot nu toe 77 uur per week. Invoering van de nieuwe werkdweek stelt Peugeot in staat de produktie van zijn nieuwe middenklasse type ZX ter hand te nemen zonder omvangrijke nieuwe investeringen.

De nieuwe verdeling van de werkweek - die met 38 uur en dertig minuten aanmerkelijk langer is dan die bij continubedrijven in Nederland of Duitsland - gaat gepaard met uitbreiding van het aantal arbeidsplaatsen, ruim 400 dit jaar en nog eens ruim 1200 in 1992.

Daarnaast worden de werknemers bijgeschoold zodat ze meer dan een functie tijdens de produktie kunnen vervullen. Daarmee is een totale investering van 2,4 miljard franc gemoeid, aanzienlijk minder dan het opzetten van een geheel nieuwe produktielijn.

De vakbonden zijn verdeeld. De communistische CGT en de socialistisch georienteerde CFDT zijn tegen op grond van een enquete die ze hebben uitgevoerd. Driekwart van de ondervraagde 4200 werknemers sprak zich uit tegen de vierdaagse werkweek. Volgens een onderzoek dat Peugeot zelf uitvoerde, is 70 procent van de werknemers voor de nieuwe werkweek. Het bedrijf kreeg de steun van de kleine vakbond PSL en van de lokale afdeling van de socialistische Force Ouvriere, die echter niet erkend wordt door de landelijke leiding van de FO.

Peugeot heeft volgens directeur personeelszaken Roland Vardanega overigens geen plannen om de vierdaagse werkweek in te voeren bij andere produktiebedrijven, zoals in Mulhouse, waar de grootste fabrieken van het concern staan.