Opel blijft meest verkochte auto in Nederland

Uit door de RAI bekendgemaakte gegevens blijkt dat ondanks teruglopende verkopen Opel in de eerste drie maanden van dit jaar het meest verkochte automerk in Nederland is gebleven.

De personenautoverkoop daalde met 5,6 procent tot bijna 168.000 stuks.

De RAI tekent erbij aan dat de wagens die in Nederland van een kenteken zijn voorzien en vervolgens zijn heruitgevoerd, niet meer in de registratie zijn opgenomen. Als daarmee rekening wordt gehouden, daalden de totale verkoopcijfers met bijna drie procent.

Binnen Europa profiteerden de Duitse merken Volkswagen, Ford en Opel van de Duitse eenwording. In Duitsland gingen de verkopen in de eerste drie maanden van dit jaar met 44,2 procent omhoog naar 1,07 miljoen wagens.

Van Fiat verlieten 13,3 procent minder wagens de showroom dan in dezelfde periode van vorig jaar. Fiat verkocht 496.000 auto's en zag haar marktpositie inzakken van 15,4 naar 13,3 procent.

De Japanse merken (Nissan, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda) konden in deze zwakke markt toch terrein veroveren. Het aantal verkochte Japanners steeg met 2,1 procent tot 401.000 auto's.

Nissan was de sterkste groeier met een stijging van 6,6 procent tot 104.000 wagens en behaalde een marktaandeel van 2,8 procent tegen 2,6 procent in het eerste kwartaal van 1990).