Amerikaanse tv lijdt verlies door dalende interesse sport

ROTTERDAM, 23 APRIL. In het beloofde land der televisierechten is sport een bedrijf met stijgende verliesposten. Amerika's televisiegiganten, die vorig jaar nog miljarden guldens uittrokken voor publiekssporten als American Football, baseball en basketball gaan gebukt onder een tekort aan adverteerders, dalende kijkcijfers en rode cijfers in hun budgetten.

CBS verwierf zich einde 1989 voor 1,06 miljard dollar de uitzendrechten voor de baseball-wedstrijden. ESPN voegde daar 400 miljoen aan toe. Het contract met de baseball-league loopt tot einde 1993, maar de beide maatschappijen moeten hun zucht naar prestige nu al duur betalen. CBS maakte in 1990 een verlies van 100 miljoen dollar; ESPN naar schatting 40 miljoen. Belangrijkste oorzaak: te weinig reclamespots.

De interesse voor sport op televisie nam aanzienlijk af in 1990. De playoffs in het basketball, baseball en zelfs de finale van het American Football (Superbowl) trokken tien procent minder kijkers dan in 1989.

ABC, NBC, CBS en de kabelstations ESPN en TNT zien het verslaan van directe reportages van football-, baseball- en basketballwedstrijden louter als prestige-object. Samen betalen ze niettemin jaarlijks een miljard dollar om Amerika's grootste sportieve televisiemagneten voor te schotelen.

Maar de markt lijkt verzadigd. Steeds vaker wordt door de profleagues overwogen 'Pay per view' in te voeren, wat met name organisatoren van bokswedstrijden al miljoenenbedragen oplevert. In maart betaalden meer dan een miljoen gezinnen ieder 35 dollar om het boksgevecht tussen Tyson en Ruddock op de televisie te kunnen zien. De wedstrijd duurde niet meer dan zeven ronden: 35 miljoen dollar voor slechts een half uur zendtijd. Dat slikt het publiek ook niet lang meer.