Limburgse nieuwkomer in luchtruim is vol vertrouwen

MAASTRICHT, 20 APRIL. Een nieuwe 'breeze of aviation' moet Roberto Stinga (34 jaar) en zijn nieuwe luchtvaartmaatschappij Air Exel Netherlands vleugels geven. Hij heeft zelf 4,5 ton in de onderneming gestoken, de Limburgse industriebank LIOF heeft daar 3,4 miljoen aan toegevoegd en de Zwitserse ondernemer Jean-Charles Bemberg heeft de resterende 3,8 miljoen gulden bijgepast.

De nieuwkomer in het Nederlandse luchtruim heeft zoveel haast, dat hij niet kan wachten tot de drie vliegtuigen van het type Embraer 120 Brasilia (7,5 miljoen gulden per stuk) klaar zijn. De eerste passagier moet op 1 mei met een geleased vliegtuig van Maastricht naar Schiphol worden gebracht. Als de berekeningen van Stinga kloppen, zullen er dit jaar nog 50.000 dezelfde route volgen. Vanaf september komen er nog eens 25.000 bij, die Londen als bestemming hebben gekozen. En wie met Air Exel vanuit Munchen of Berlijn naar Maastricht wil moet geduld hebben tot het eerste kwartaal van 1992.

Air Exel heeft niet zozeer haast omdat er veel geld is te verdienen tussen Maastricht en Amsterdam of Londen, maar veeleer omdat de KLM een gat laat vallen. De nationale luchtvaartmaatschappij maakte in februari op het hoogtepunt van de Golfoorlog bekend dat de NLM-vluchten op Maastricht Airport met onmiddellijke ingang van vijf naar twee per dag zouden worden teruggebrachten op 1 april van twee naar nul.

Toen Stinga zich meldde met zijn plannen, streek de KLM-directie nog een keer over haar hart. De opheffing van de lijn Maastricht-Amsterdam, een ware levenslijn voor de Limburgse luchthaven, werd een maand uitgesteld. Bovendien kon Stinga de verliesgevende Cityhopper-vluchten van de KLM overnemen. “Maar van een ruil of van politieke druk vanuit Limburg is geen sprake geweest,” verzekert hij. “We hebben zakelijk onderhandeld. We hadden er allemaal belang bij dat er geen gat zou vallen.”

Stinga heeft van zijn geldschieters drie jaar de tijd gekregen om zijn onderneming rendabel te maken. Hij twijfelt er nauwelijks aan dat hij zal slagen, waar zoveel anderen gefaald hebben. Netherlines kwam te vroeg met zijn plannen, de NLM had te hoge overhead-kosten en Virgin Airlines, die overigens van Stinga's management-diensten gebruik maakte, hief na zes jaar de lijn Maastricht-Londen op, omdat de maatschappij van platenmiljonair Richard Branson zich op de lange afstanden wilde concentreren.

Stinga verwacht met name veel zakelijk verkeer uit Aken, waar het stadsbestuur en de Kamer van Koophandel Maastricht Airport hebben uitgeroepen tot regionale luchthaven. “Die heb ik ook laten meepraten over de bestemmingen, vandaar dat we Munchen en Berlijn in onze plannen hebben opgenomen.”

De visie van Stinga op het zakelijke bestemmingsverkeer is dat kleine maatschappijen, gevestigd op regionale vliegvelden samen een netwerk vormen met een gezamenlijk inkoopbeleid, onderhoudswerkplaatsen en het opleiden van personeel. “Bemberg bleek zelf al met die opzet te werken. In diverse landen heeft hij kleine Air Exel-maatschappijen opgericht.”