Ihsan Ozgen laat vedel zingen als fraaie stem

Concert: het Bosporus Ensemble uit Istanbul o.l.v. Ihsan Ozgen met o.a. vedel, rietfluiten, langhalsluit en twee vocalisten. Gehoord: 19-4 Tropeninstituut, Amsterdam. Verder te horen: 26-4 Tropeninstituut Amsterdam, 27-4 RASA, Utrecht.

Een mooi uitgevoerde brochure met een schat aan informatie; op papier zag de door de stichting Kulsan georganiseerde avond met Turkse klassieke muziek er veelbelovend uit. Helaas, het Bosporus Ensemble onder leiding van kemen(c,)espeler Ihsan Ozgen had het gisteravond zo druk met het lezen van de eigen papieren, dat de beloften uit de brochure er grotendeels bij inschoten. “Extra dimensie aan de muziek geeft de miskal, de panfluit, die door dit orkest weer in ere is hersteld”, zo viel er onder meer te lezen. Misschien komt die panfluit nog, maar gisteren was hij er niet. “In Ottomaans-Turkse muziek ontbreekt notatie bijna geheel of is niet meer dan een melodisch kader. Alle nuances en versieringen worden verwacht van de uitvoerend musicus”, meldde de tekstschrijver verder. Als dat zo is, waar zaten de musici dan de hele avond zo gespannen in te lezen?

“Ihsan Ozgen is beroemd om zijn benadering van de 'beraber taksim', de groepsimprovisatie, en in het Bosporus Ensemble wordt hier op bijzondere wijze vorm aan gegeven”. Ook hier was de praktijk anders dan de leer uit het boekje. Van improvisatie was gisteravond vrijwel niets te bespeuren, noch individueel, noch in groepsverband.

Het uit studiomusici en muziekleraren samengestelde Bosporus Ensemble zat keurig op zijn stoel, lette goed op de meester en speelde braaf het aangekondigde programma. Het resultaat was ernaar: schools en saai. Jammer van leider Ihsan Ozgen, die zijn kemen(c,)e (vedel) liet zingen als de fraaiste menselijke stem, jammer van de twee ney-(rietfluit)spelers die zonder notaties voor hun neus misschien veel spannender hadden gespeeld.

“Ik leg me toe op het maken van levende muziek. Maar ik heb schoolgegaan”, zou Multatuli op zo'n verwijt waarschijnlijk hebben gezegd als hij musicus was geweest.

    • Frans van Leeuwen