Patrick Corillon Galerie Rumpff, ...

Patrick Corillon Galerie Rumpff, Spaarnwouderstraat 72-76, Haarlem. T-m 5 mei. Geopend: do. t-m za. 14-18 uur, zo 14-17 uur. Een onderzoek kost 5.000 gulden.

Fastenaekens Perspektief, centrum voor fotografie, Eendrachtsweg 21, Rotterdam. T- m 19 mei. Geopend: di. t-m zo. 12-17 uur.

About painting 'About painting Part I' met schilderijen van: Bart Domburg, Marliz Frencken, Yvonne van de Griendt, Jo Heynen, W. J. M. Kok, Toon Laurense, Jos van Merendonk en Ronald Schimmel. Artis, Boschveldweg 471, 's-Hertogenbosch. T-m 5 mei. Geopend: do. t- m zo. 13-17 uur.

Patrick Corillon “Bepaalde bijzondere warme kleuren kunnen, wanneer ze aangebracht zijn op een doek waarvan het linnen te plantaardig is, dat doen herleven in die mate dat jonge loten zich ontwikkelen die in staat zijn om door de verflaag heen te dringen”, zo luidt een van de bevindingen uit het Rapport Langston. Dit rapport wordt nu in woord en beeld gepresenteerd in de galerie van Tanya Rumpff in Haarlem.

James Langston, 'een restaurateur in ruste', kreeg de opdracht van 'een anonieme Haarlemse mecenas' om de beschadigingsrisico's van schilderijen uit het Frans Halsmuseum te onderzoeken. Het gaat om zes doeken: een Pieter Jansz. Saenredam, een Jan Toorop, een Job Adriaensz. Berckheyde, een Jan de Bray, een Armando en een Frans Hals.

Deze schilderijen blijken tot nu toe aan onbekende gevaren te zijn blootgesteld. Langston komt met eenvoudige aanbevelingen. Zo kunnen bepaalde insekten, zoals de Sirtonis die zich schuil houdt op het doek en een deel van het oppervlak opeet om zich zodoende te camoufleren, eenvoudigweg worden platgedrukt om de kleuren weer op hun plaats te krijgen. Het probleem van 'het reeds eerder gezien te hebben' van bepaalde werken komt, volgens Langston, door de reflecties van hun beschermingsglas.

James Langston, het zal inmiddels duidelijk zijn, is een fictief personage. Langston is bedacht door Patrick Corillon (1959) uit Luik.

In de verduisterde galerieruimte van Tanya Rumpff heeft hij zes caroussel-diaprojectoren opgesteld die naast elkaar in hoog tempo de zes uit het Frans Halsmuseum afkomstige schilderijen vertonen. Op elke dia geeft Carillon met een vlot gekraste cirkel en een pijl 'probleemgebieden' aan. De zes projectoren werken hun eigen programma af zodat je aandacht voortdurend naar de aangewezen plekjes op de verschillende doeken wordt getrokken. Zoals het plekje op de kin van mevrouw B., in 1903 geportretteerd door Jan Toorop. Daarop zouden enkele penseelhaartjes uit de kwast van Toorop zijn achtergelaten en voor barstjes hebben gezorgd, verklaart een keurig verzorgd tekstplaatje.

Wie besluit Corillons project aan te kopen, koopt eigenlijk een onderzoek naar zijn eigen collectie. Corillon zal met de wetenschappelijke methode met een typisch Belgische surrealistische inslag aan de slag gaan. Voor maximaal vijf verzamelingen is hij bereid onderzoek te verrichten.

Galerie Rumpff, Spaarnwouderstraat 72-76, Haarlem. T-m 5 mei. Geopend: do. t-m za. 14-18 uur, zo 14-17 uur. Een onderzoek kost 5.000 gulden.

Fastenaekens De fotograaf Gilbert Fastenaekens (1955, Brussel) bezocht anderhalf jaar lang dezelfde plek in een groot bos in Frankrijk. Twee keer per seizoen verbleef hij daar voor een fotosessie van een week op een afstand van ongeveer tweehonderd kilometer van zijn huis. Een keuze uit zijn uitgebreide documentatie van het stukje bos, die hij in opdracht van de Franse overheid maakte, is nu te zien in Perspektief, centrum voor fotografie in Rotterdam.

Wat Fastenaekens foto's zo bijzonder maakt, is de grenzeloze aandacht voor een op zichzelf nietszeggend stukje natuur. Hij leent niet iets moois van de natuur, maar maakt er iets van zonder ook maar iets te ensceneren of opzettelijk te manipuleren.

De met een technische camera gemaakte zwart-wit foto's (110 x 120 cm) zijn nauwelijks bewust gecomponeerd en bestaan uit een jungle van grijstonen. Alles lijkt even belangrijk te zijn. Zijn plek in het Franse bos - het had net zo goed in elk willekeurig ander land kunnen zijn - bestaat uit niet meer dan enkele tientallen vierkante meters en is nogal dichtgegroeid. Het licht schijnt er mondjesmaat doorheen. De verschillen in sfeer waar de seizoenen voor zouden moeten zorgen lijken voor dit stukje bos niet weggelegd te zijn. De foto's zijn zo helder en eenvoudig van onderwerp en uitvoering dat je eigenlijk niets ziet. Niets is te benoemen of te herkennen.

Fastenaekens zette de sluiter van zijn camera lang open; alles wat stil stond legde hij vast. Heeft een vogel door het beeld gevlogen, dan is hij als een vage veeg vervlogen.

De foto's zijn genomen bij windstilte, ofschoon een enkel blaadje er toch nog onscherp is opgekomen. Ook is op een enkele foto een regenbui te zien; schuine vegen belemmeren een helder zicht op sommige plekken.

Het is de tweede keer dat Fastenaekens bij Perspektief exposeert. In 1984 waren er zijn foto's van nachtelijk Rotterdam te zien, gemaakt in opdracht van de Rotterdamse Kunststichting en Perspektief.

Fastenaekens foto's worden in de kunstwereld 'Fotowerken' genoemd om aan te geven dat we niet met de eerste de beste fotograaf te maken hebben die artistieke kiekjes maakt, maar met een kunstenaar. De fotowerken van Fastenaekens zijn serieus en net zo wonderlijk schoon als de foto's uit de begintijd van de fotografie.

Perspektief, centrum voor fotografie, Eendrachtsweg 21, Rotterdam. T- m 19 mei. Geopend: di. t-m zo. 12-17 uur.

About painting De voormalige sigarenfabriek van Willem II in Den Bosch staat op de monumentenlijst. Het gebouw heeft nog enige tijd dienst gedaan als opslagplaats voor defensie. Toen het leger vertrok werd het pand gekraakt en daarna gekocht door de gemeente.

Het negentiende-eeuwse gebouw met een prachtige gietijzeren constructie is van buiten onveranderd gebleven maar binnen biedt het nu onderdak aan ateliers, een grafisch centrum en een poppodium. Het kunstenaarsinitiatief Artis beschikt daar sinds 1987 over een grote expositieruimte.

Arjan van Arendonk, Ingrid Remmers en Jacqueline Kostermans, organiseren er opmerkelijke tentoonstellingen. De ruimte van Artis wordt gekarakteriseerd door achtentwintig gietijzeren palen die, in vier rijen van zeven, de mogelijkheid bieden om op verschillende manieren wanden te plaatsen. Voor de groepstentoonstelling About painting Part I heeft samensteller Van Arendonk handig gebruik gemaakt van de inrichtingsmogelijkheden. Hij heeft acht schilders gekozen met 'een zo groot mogelijk verschil van visie op schilderkunst'. En inderdaad, het is hem niet alleen gelukt om die verschillen te laten zien, maar ook de doeken van een kunstenaar zo op te hangen dat de werken op elkaar 'reageren'.

Op-, Pop-, Minimal en nog veel meer Art in neo-vorm zijn door deze manier van presenteren allemaal even voorkeurloos gepresenteerd. Maar het alleen maar laten zien van wat er zoal aan verschillende hedendaagse kunst wordt gemaakt, maakt nog geen sterke tentoonstelling. De doeken hebben een opvallende afstandelijkheid gemeen: de deelnemers lijken zich overbewust van hun taak om kunst te maken. Volgend jaar presenteert Artis misschien 'Part II'.

'About painting Part I' met schilderijen van: Bart Domburg, Marliz Frencken, Yvonne van de Griendt, Jo Heynen, W. J. M. Kok, Toon Laurense, Jos van Merendonk en Ronald Schimmel.

Artis, Boschveldweg 471, 's-Hertogenbosch. T-m 5 mei. Geopend: do. t- m zo. 13-17 uur.