American door Golfcrisis dieper in rode cijfers

ROTTERDAM, 18 APRIL. American Airlines, een van de twee grootste luchtvaartmaatschappijen van de Verenigde Staten, heeft over het eerste kwartaal van dit jaar 195,6 miljoen dollar verlies geleden. Een van de oorzaken was de tijdelijke afwezigheid van 450 piloten, opgeroepen voor dienst in de Golf.

Ook de terugval van het vliegverkeer in de VS en arbeidsonrust speelden de maatschappij parten, bij sterk gestegen uitgaven. De operationele kosten namen met 11,6 procent toe tot 3,01 miljard dollar, terwijl de personeelslasten met 12,3 procent stegen en de brandstofprijs met 11,1 procent.

Onder invloed van Golfcrisis en recessie, waardoor het aantal passagiers belangrijk daalde, boekte de onderneming in het laatste kwartaal van vorig jaar 215 miljoen dollar verlies. Daardoor kwam ze over heel 1990 op een negatief resultaat van 39,6 miljoen dollar uit.

Het jongste kwartaalverlies van American was verwacht en al verdisconteerd in de koers van de moedermaatschappij AMR. Optimisme van Bob Crandell, voorzitter van de luchtvaartmaatschappij, over de nabije toekomst leidde tot een stijging van het aandeel AMR met 11-8 dollar tot 613-4 dollar.

Crandell constateerde lagere brandstofprijzen en zei een daling van andere kosten te verwachten. Ook het aantal passagiers groeit weer. De omzet nam in het eerste kwartaal toe van 2,69 miljard dolar tot 2,77 miljard.

Vliegtuigbouwer Fokker, dat in American Airlines zijn grootste klant heeft, zegt geen hinder te ondervinden van de financiele problemen bij de onderneming. “Integendeel, de Amerikanen dringen aan op snellere levering”, zegt een woordvoerder. Eind juli verwacht het bedrijf American zijn eerste Fokker 100 te kunnen leveren. American Airlines heeft indertijd 75 van die toestellen besteld en een optie op nog eens 75 genomen.

Vrijwel alle grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verkeren op dit moment in financiele moeilijkheden. Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal praten de noodlijdende luchtvaartmaatschappij Pan Am en branchegenoot Delta Airlines over een fusie. Die kan Pan Am van de ondergang redden en betekent versterking van de positie van Delta, na United Airlines en American Airlines in grootte de derde Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Pan Am vroeg in januari uitstel van betaling aan. Kort daarvoor waren fusiebesprekingen mislukt met Trans World Airlines (TWA), zelf ook in financiele problemen. TWA is op het ogenblik doelwit van de zakenman Kirk Kerkorian.