Olietanker bij Genua voor Wijsmuller oude bekende

ROTTERDAM, 16 APRIL. Het Nederlandse bergingsbedrijf Wijsmuller in IJmuiden heeft intensieve contacten met de eigenaren en verzekeraars van de Cypriotische olietanker Haven die zondag bij Genua is gezonken. Wijsmuller hoopt op de bergingsopdracht, door een woordvoerder van het bedrijf gekenschetst als een “grote en lastige operatie”.

Wijsmuller heeft mogelijk een streepje voor bij het verwerven van de opdracht, omdat het bedrijf de Haven precies kent van een eerdere berging. Dat was in 1988, toen het schip tijdens de oorlog tussen Irak en Iran in de Golf in brand was geschoten. Het IJmuidense bedrijf heeft de Haven toen geblust en vlotgetrokken en de lading olie overgepompt in andere tankers.

De woordvoerder van Wijsmuller kan nog niet zeggen hoe lang de berging van de gezonken tanker kan duren en hoeveel geld daarmee gemoeid is.

Dat hangt af van een nauwkeurige inspectie en de weersomstandigheden. “Maar we staan klaar om op stel en sprong in het vliegtuig te stappen en een bergingsplan te maken, zodra de eigenaar of de Italiaanse overheid daar opdracht toe geeft.”

Een flinke hoeveelheid materiaal zal uit Nederland naar Genua gebracht moeten worden. Waarschijnlijk zal Wijsmuller ook lokaal materiaal huren. Onder water zal een aansluiting op de tanker moeten worden gemaakt om de 60.000 tot 100.000 ton ruwe olie die nog in de tanks zit, eruit te halen. Die eerste stap is van groot belang om verdere vervuiling van de Middellandse Zee te voorkomen. Vervolgens moet het wrak worden gelicht.

De Haven is in 1973 gebouwd door de Griekse reder Trodos. De tanker is 300 meter lang en 50 meter breed en kan 230.000 ton olie vervoeren.

Volgens Wijsmuller zitten er waarschijnlijk behalve de ruwe olie ook nog andere brandstoffen in het schip.