Compartimenten van gezonken olietanker lijken het te houden

ROME, 16 april - De eerste gegevens over de toestand van de gezonken Cyprische tanker Haven hebben de hoop versterkt dat de compartimenten waarin nog olie zit, niet onder de druk van het water zullen bezwijken en dat de olie kan worden opgepompt zonder schade voor het milieu.

“Ik ben optimistisch,” zei admiraal Antonio Alati, leider van de bergingswerkzaamheden, gisteravond nadat hij de beelden had bestudeerd die zijn gemaakt door op afstand bestuurde onderzeeer en duikers. Er zijn slechts twee kleine lekjes gevonden, “net als een druppende kraan”, zei Alati.

Terwijl de olie die is vrijgekomen voordat het schip is gezonken, door de stroming en de gisteren opgestoken lichte wind langzaam naar Frankrijk drijft, wordt geprobeerd zoveel mogelijk olie van de golven te halen. Gisteren is bijna vierduizend ton olie 'opgeveegd'. Volgens de Italiaanse autoriteiten is tien- tot vijftienduizend ton olie in het water gekomen.

Het weer is, met weinig golfslag en weinig wind, bijna perfect voor het opruimen van de olie. De plastic barrieres in zee zijn nu veel effectiever. Toch is op sommige plaatsen olie en teer aangespoeld.

Duizenden vrijwilligers, en hier en daar ook soldaten, zijn bezig olie van de stranden te halen.

Het is niet duidelijk hoeveel olie er nog aan boord van het schip is, omdat niemand precies weet hoeveel er is verbrand tussen donderdag en zondag. De schattingen lopen ver uiteen, van 30.000 tot 100.000 ton.

De milieu-organisatie Greenpeace heeft gezegd dat met name dolfijnen en meeuwen lijden onder de vervuiling. In Genua is een eerste-hulpcentrum geopend voor vogels die met olie zijn besmeurd. In Frankrijk bereidt de marine zich voor op de naderende olievlek. Zes schepen liggen klaar om mee te helpen de olie die mogelijk de Franse wateren bereikt, op te ruimen. De eerste olievlekken zouden morgen kunnen aankomen ter hoogte van de Cote d'Azur.

Inmiddels zijn speciale schepen van de Italiaanse staatsenergiebedrijf ENI in Genua aangekomen om te helpen bij het bergen van de olie.

Voordat daarmee kan worden begonnen, moet eerst de toestand van het schip beter worden onderzocht. Deskundigen hebben gezegd dat de hele operatie eerder maanden dan weken zal duren.

De 109.000 ton metende Haven stond geregistreerd in Cyprus. De eigenaar, Troodos Shipping, had de tanker verhuurd aan de nationale oliemaatschappij van Iran. De Cyprische minister van communicatie, Pavlos Savvides, heeft gisteren verklaard dat de zeventien jaar oude tanker onlangs in Singapore een opknapbeurt heeft gehad die twee jaar heeft geduurd.

Tweehonderd kilometer ten zuiden van Genua, bij Livorno, drijft ook een olievlek op zee als gevolg van de aanvaring tussen de veerboot Moby Prince en de voor anker liggende tanket Agip Abruzzo, warbij 142 mensen om het leven kwamen. De vlek is twee vierkante kilometer groot en vormt volgens de autoriteiten geen bedreiging voor de kust. De tanker brandt nog steeds, maar er is weinig gevaar voor nieuw olieverlies.