Feyenoord verliest financier

Begin dit seizoen verloor Feyenoord de thuiswedstrijd tegen Ajax met 4-0. Bij die gelegenheid shockeerde Huub van den Boogaard als president-directeur van Feyenoords hoofdsponsor HCS na afloop een aantal aanwezigen door te verklaren dat hij de situatie strikt als een zakelijke aangelegenheid zag en een prima middag achter de rug had.

Er was ten slotte sprake geweest van een directe televisie-uitzending van het duel van drie kwartier, aardig voetbal en een goed gevulde Kuip.

“Die uitspraak is me toen niet in dank afgenomen, maar zo zie ik het wel”, zegt Van den Boogaard. Hij deed de provocerende uitspraak omdat hij af wilde van het imago van suikeroom van Feyenoord. Want naast het bedrag aan shirtreclame (ongeveer 5,5 miljoen gulden) dat HCS inmiddels in Feyenoord heeft gestopt, fungeerde het bedrijf tevens als huisbankier van de club. Spelersaankopen voor een bedrag dat tegen de tien miljoen gulden loopt werden uit die middelen gefinancierd.

Daar gaat Van den Boogaard een einde aan maken. HCS staat zwaar onder druk. Financiele experts trekken al de vergelijking dat HCS net zo krampachtig tegen een financiele ondergang strijdt als Feyenoord tegen degradatie uit de eredivisie.

Voor de bekerwedstrijd tegen PSV werd het bericht de ether in geslingerd dat onder de werknemers van het bedrijf oppositie zou zijn ontstaan tegen de geldinjecties aan Feyenoord. Van den Boogaard ontkent de onrust. “Binnen HCS is de laatste weken niet over Feyenoord gesproken. Wel zul je HCS volgend seizoen niet langer als financier van Feyenoord zien, maar alleen nog als sponsor.”

HCS staat dit seizoen nog garant voor het exploitatietekort bij Feyenoord. Van den Boogaard ziet voor de toekomst het dekken van dat tekort duidelijk als een taak voor het Rotterdamse bedrijfsleven. Maar H.A. van Wijnen heeft afgelopen zaterdag al uitvoerig in deze krant beschreven dat uitgerekend het bedrijfsleven in deze regio Feyenoord volslagen negeert.

Niettemin vindt Van den Boogaard Feyenoord een geslaagd sponsor-object, waar HCS zeker tot 1995 zijn naam aan zal blijven verbinden. Niet alleen is de naamsbekendheid van het bedrijf door Feyenoord sinds juli 1989 gestegen van 4 naar 52 procent, ook bedenkt Van den Boogaard: “Vroeger konden we geen personeel krijgen. Nu krijgen we van sollicitanten ongeveer vijftig brieven per week.”