MILIEUBEWUST CONSUMEREN

Gids voor de Groene Consument. Handboek produktinformatie voor milieubewust koopgedrag door John Elkington & Julia Hailes (bewerkt door Loesje en Partners) 399 blz., Bruna 1991, f 29,90 ISBN 90 229 7947 4

De groene consument rijdt met een gangetje van 80 kilometer per uur op de snelweg in een auto met een laag brandstofverbruik, die is voorzien van een geregelde driewegkatalysator, gespoten in een verf op waterbasis en opgebouwd uit met codes gemerkte onderdelen die het recyclen ervan later gemakkelijker maken. Hij laat zijn auto regelmatig onderhouden, beperkt het rijden van korte afstanden en rijdt bovendien per jaar niet meer dan zesduizend kilometer.

Dit voorbeeld is illustratief voor de aanpak van de makers van de Gids voor de groene consument, een Nederlandse bewerking van het Engelse The Green Consumer Guide. Natuurlijk schrijven zij ook dat het nog veel beter is als men de auto laat staan, maar het uitgangspunt van de 400 pagina's tellende gids is de consument bewust te maken van de keuzes die hij kan maken ten voordele van het milieu. Verdeeld over tien hoofdstukken wordt hem de schadelijkheid van allerlei dagelijks gebruikte produkten en diensten voorgehouden, waarvoor vervolgens de binnen ieders bereik liggende alternatieven worden geboden.

De eerste hoofdstukken bevatten de ijzersterke argumenten om van de rest in het boek ook kennis te nemen. In die inleiding wordt de lezer bedolven onder de met astronomische cijfers onderbouwde, sombere scenario's voor de toekomst. Die alarmerende berichten zijn niet nieuw, maar bij elkaar gerangschikt winnen ze aan kracht. Bovendien zijn al die feiten en cijfers handige weetjes in voorkomende discussies. Zo groeit de wereldbevolking met 250.000 mensen per dag (drie per seconde) zodat in 1998 naar verwachting de zes miljard wordt overschreden. Sinds 1950 produceert de wereld zeven maal zoveel goederen en als er in het Westen niets zou veranderen dan zou er in de volgende eeuw nog eens vier tot zes keer zoveel geproduceerd worden als nu. Een kwart van de huidige wereldbevolking woont in dat rijke Westen en gebruikt daar maar liefst tachtig procent van de jaarlijks in de wereld verhandelde fossiele brandstoffen. Als het zo doorgaat, zijn de rendabele bronnen aan fossiele brandstof waarschijnlijk over 35 jaar uitgeput.

Inspelend op het groeiende milieubewustzijn biedt de Gids voor de groene consument een overzicht van de mogelijkheden om milieuvriendelijker inkopen te doen in de doe-het-zelfzaak, het tuincentrum, de garage, de elektriciteitswinkel, de supermarkt, de drogist, het reisbureau en de cadeauwinkel. De groene consument vermijdt bijvoorbeeld hardhout en vindt hier een lijst van alternatieven, gebruikt slechts cosmetica die niet op dieren is getest (de verkoopadressen staan erbij), probeert rekening te houden met de verpakking van en de toevoegingen aan levensmiddelen, gebruikt onschadelijke maar effectieve huismiddeltjes tegen ongedierte in de tuin en kookt zijn aardappelen met een deksel op de pan. Groen consumeren heeft niets meer met geitewollen sokken te maken, is de boodschap, al kan een beetje dik aankleden een hoop stookkosten schelen.

De tekst is voorzien van vele overzichtelijke tabellen waarin voor het milieu relevante eigenschappen van artikelen wordt vergeleken. Elk hoofdstuk sluit af met een lijst van nuttige adressen en in de tekst worden ook merknamen en verkoopadressen genoemd. Over het algemeen hoeft men echter niet ver: ook in de eigen supermarkt - de verschillende ketens worden op milieuvriendelijkheid vergeleken - kan men kiezen voor het milieu.