Concert Radio aast op luisteraars van Radio 4

Met minder ophef dan bij de televisie het geval is, voltrekt zich langzaam maar zeker bij de radio precies hetzelfde: de ondermijning van een kibbelend omroepbestel door in Nederland geproduceerde, maar vanuit het buitenland uitgezonden commerciele programma's.

De leiding van de eergisteren officieel ten doop gehouden Concert Radio windt er geen doekjes om, het doel is binnen afzienbare tijd de helft van het aantal luisteraars bij Radio 4 weg te trekken. Daar is niet veel voor nodig, want die veel bekritiseerde Hilversumse zender bereikt slechts een half procent van de radiobezitters. Concert Radio is dan ook niet zozeer uit op het bereiken van een massapubliek, als wel op een kwalitatief hoogstaande en daarom voor sponsors interessante doelgroep van hoog opgeleide, wat oudere en goedverdienende luisteraars.

Die groep verwacht Concert Radio te bereiken door 24 uur per dag via de kabel klassieke muziek uit te zenden. Het programma wordt geproduceerd door de Nederlandse Stichting Radio 10 in opdracht van de Italiaanse omroepinstelling RTO Rete Zero SRL, zoals dat ook gebeurt met de programma's van Radio 10 Gold, een gouwe-ouwe station, en de popzender Power FM. Op de klassieke zender, die inmiddels door 96 kabelnetten wordt doorgegeven en zo'n 3,7 miljoen huishoudens kan bereiken, is alleen muziek van cd's te horen. Concertregistraties maakt men niet en ook gesproken woord is er niet. Sterker nog, het is taboe. Zelfs de aan- en afkondigingen ontbreken, tot verwondering en irritatie van vele luisteraars.

“Een klassiek radioprogramma zonder aan- of afkondiging, daar kun je slapeloze nachten aan overhouden of een ernstig auto-ongeluk”, zei hoboist Han de Vries tijdens de forumdiscussie over het ideale klassieke radiostation die bij deze gelegenheid onder voorzitterschap van Concertgebouwdirecteur Martijn Sanders werd gehouden. Om het ergste te voorkomen zal De Vries zich bij het beluisteren van Concert Radio moeten bedienen van het tijdschrift Luister, dat sinds deze maand de volledige programma-gegevens van de commerciele zender afdrukt. Kennelijk een lucratieve afspraak, want het aprilnummer van Luister is al uitverkocht, terwijl het maartnummer, zonder de programma-gegevens, nog onverkocht op de schappen in de kiosk ligt.

Het dagelijks volgens hetzelfde horizontale schema opgebouwde programma van Concert Radio wordt samengesteld door Wouter Spijker en Eric Bleys, beiden opgeleid aan het Haags conservatorium, die door een nog niet bezette programmaraad zullen worden geadviseerd. Voor de financiering van het geheel is Concert Radio aangewezen op sponsors die hun naam willen verbinden aan een van de tien programmablokken die per dag worden uitgezonden. Per kwartaal betaalt zo'n sponsor daar ongeveer 100.000 gulden voor en men zegt op dit moment in onderhandeling te zijn met zes sponsors.

In het forum verdedigde Han Reiziger als vertegenwoordiger van Radio 4 dapper de stelling dat een zender die op journalistieke wijze de actualiteit in de klassieke muziekwereld volgt, bestaansrecht heeft naast een zender als Concert Radio. Maar hij moest alle andere sprekers gelijk geven: als de niet-muzikale programma's op Radio 4 niet van de zender verdwijnen, heeft de liefhebber van klassieke muziek zijn keuze snel gemaakt.