rec

Constantin Jaxy Het Veem, Witte de Withstraat 44, Rotterdam. T-m 28 april. Do. t-m zo. 12-17.30 uur. Prijzen van 300 tot 2.000 gulden.

Paul Blanca Lumen Travo, N.Z. Voorburgwal 352 (4 hoog), Amsterdam. T-m 21 april. Wo. t-m zo. 14-18 uur. De editie 'Sangre de Toro' is uitgegeven in een genummerde oplage van 35 stuks. Prijs (f) 5.000.

Canto Ostinato Galerie Brinkman, Rozenstraat 59, Amsterdam. T-m 15 mei. Di. t-m za. 12-18 uur. Prijzen van 1.000 tot 13.500 gulden.

Constantin Jaxy Constantin Jaxy (Bremen, 1957) ontving in 1985 een beurs van de 'Deutscher Academischer Austausch Dienst' (DAAD). Zijn verblijf in Nederland beviel kennelijk zo goed dat hij drie jaar later terugkeerde. In Rotterdam vond hij door bemiddeling van Andre Dekker, toen werkzaam bij het Goethe Instituut in die stad, een atelier in een voormalig havengebouw. Dankzij Dekker, die tegenwoordig samen met Maartje Berendsen en Lodewijk Thijsen betrokken is bij de kunstenaarsgalerie Het Veem, heeft Jaxy daar nu een tentoonstelling.

Jaxy maakt dynamische tekeningen waarin een harde 'Wirtschaftwunder'-wereld van staal en gietijzer verbeeld wordt.

Bruggen, havens, stations en lanceerinrichtingen voor raketten zijn duidelijk herkenbaar. Door de heroische uitdrukking krijgt zijn werk iets futuristisch. Jaxy maakt ook gebruik van computertekeningen. Die verknipt hij tot collages welke gedeeltelijk bedekt zijn met transparant papier. Met de typisch Duitse techniek van het 'ubermahlen' bewerkt hij zijn constructies tot contrastrijke expressieve bouwsels. Het is net of Arnulf Rainer de foto's van het echtpaar Brend en Hilla Becher onder handen heeft genomen.

Van Jaxy hangen ook miniatuur maquettes van gedeeltes van schepen en bruggen, maar ook van een zeppelin. Ze zijn van karton maar ingesmeerd met lijm en bepoeierd met roest lijken ze net van ijzer.

Het Veem, Witte de Withstraat 44, Rotterdam. T-m 28 april. Do. t-m zo. 12-17.30 uur. Prijzen van 300 tot 2.000 gulden.

Paul Blanca Deze maand verhuist Marian van Tilborg haar galerie Lumen Travo van het Spui naar de Paulus Potterstraat 38 in Amsterdam - schuin tegenover het Stedelijk Museum. Twee etages zullen als expositieruimten worden ingericht. Op de eerste zal vanaf 24 april werk te zien zijn van de Fransman Didier Galibert, bekend onder de naam Skall. Skall zal een installatie presenteren onder de titel 'Encore des Cendres', een hommage aan onder anderen Maria Callas en Jorge-Luis Borges. Tilborgs vaste kunstenaars, onder wie Tom Puckey en Guillaume Bijl, zullen gelijktijdig met Skall te zien zijn.

Voormalig galeriehouder Hans Gieles, die tegenwoordig grafiekmappen uitgeeft onder de naam 'Vous Etes Ici' gebruikt nu tijdelijk het oude adres van Lumen Travo. Hij exposeert er de map 'Sangre de Toro' met acht zeefdrukken van Paul Blanca en het gedicht 'Traje de Luces' van Koos Dalstra.

Het bijzondere aan Blanca's zeefdrukken is dat ze gedrukt zijn met stierebloed. In tegenstelling tot Hermann Nitsch en Joseph Beuys, die ook bloed gebruikten, verwerkt Blanca zijn stierebloed op een koele manier; als drukinkt voor zijn gezeefdrukte foto's.

De foto's die hij maakte van Spaanse stieregevechten heeft Blanca uitgesplitst in verschillende onderdelen die elk van kleurtoon verschillen. Veel laagjes maken donker roestig bruin; daar waar het dun is opgebracht schijnt het wit van het papier door het bloed heen.

Dalstra's gedicht over een matador is niet in bloed gedrukt, maar in gouden kapitalen. Het vel papier waarop de tekst staat is daarentegen wel weer met een laag stierebloed bedrukt.

Op een van de zeefdrukken is een gewonde matador te zien. Hij bloedt als een rund, want ook voor hem heeft Blanca heel consequent stierebloed gebruikt.

Lumen Travo, N.Z. Voorburgwal 352 (4 hoog), Amsterdam. T-m 21 april. Wo. t-m zo. 14-18 uur. De editie 'Sangre de Toro' is uitgegeven in een genummerde oplage van 35 stuks. Prijs (f) 5.000.

Canto Ostinato De introductie van de abstracte beeldende kunst speelde zich af in een tijd waarin veel verwacht werd van het samenbrengen van verschillende kunstvormen die zich in feite in verschillende dimensies, in tijd of in ruimte, afspelen.

De wortels van de abstracte kunst liggen in de muziek en de poezie. Zo was Kandinsky, die wel beschouwd wordt als de grondlegger van de abstracte kunst, van beroep cellist. Toch wordt zijn kunst nauwelijks meer in verband gebracht met de muziek, bij voorbeeld van de componist Alexander Skrjabin, met wie Kandinsky bevriend was. Skrjabin experimenteerde met gekleurde lampen en muziek. Hij is misschien wel de grondlegger van de disco. En de Litouwse dichter-componist Tschurljonis maakte abstracte kunst nog voordat Kandinsky dat deed.

Galeriehouder Hans Brinkman probeert met zijn nieuwste tentoonstelling beeldende kunst samen te brengen met muziek. Hij stuurde elf kunstenaars uit zijn stal een muziekcassette toe van 'Canto Ostinato', een pianoconcert van de Bergense componist Simeon ten Holt. Ten Holt komt uit een schildersfamilie en gaf jarenlang les aan de kunstacademie in Arnhem.

Van het werk dat de elf - voor het merendeel schilders - 'onder invloed' van Ten Holt hebben gemaakt is nu een expositie ingericht.

Voor de opening van de tentoonstelling konden de genodigden een verkorte uitvoering van het ongeveer drie uur durende pianoconcert bijwonen. De muziek heeft overeenkomsten met de minimal muziek van Steve Reich, maar dan emotioneler en barokker.

Op de tentoonstelling is weinig van de invloed van Ten Holts muziek te merken. Geen zwermen spreeuwen die als muzieknootjes door de lucht patronen maken, maar kunst zoals we die van de elf kunstenaars gewend zijn.

Twee van hen zijn uitgesproken figuratief en juist die twee lagen dwars. Jean-Paul Franssen, een Wagnerliefhebber, kon de muziek van Ten Holt niet aanhoren. Hij maakte weliswaar een paar tekeningen, maar die kwamen zeker niet onder invloed van 'Canto Ostinato' tot stand.

Jurriaan van Hall, een van de 'After Nature' schilders, portretteerde Ten Holt als doodskop in een opengeslagen kist. Van Hall wilde hem tijdens de opening graag nogmaals schilderen, maar daar zag de componist vanaf.

Tijdens de openingsuren van galerie Brinkman zal 'Canto Ostinato' als functionele muzak de vijfentwintig kunstwerken begeleiden.

Galerie Brinkman, Rozenstraat 59, Amsterdam. T-m 15 mei. Di. t-m za. 12-18 uur. Prijzen van 1.000 tot 13.500 gulden.