Onderzoek naar scheepsramp

ROME, 12 april - Terwijl reddingswerkers in Livorno de verkoolde stoffelijke overschotten aan boord van de veerboot Moby Prince aan het bergen zijn, is het onderzoek begonnen naar de oorzaak van de ramp. De hoop dat er nog overlevenden worden gevonden, is opgegeven.

Volgens minister Carlo Vizzini van koopvaardij is de meest waarschijnlijke oorzaak een menselijke fout, maar het is volgens zijn informatie “uitgesloten” dat de kapitein of andere leden van de bemanning die verantwoordelijk waren voor de koers van de veerboot, zouden zijn afgeleid door de voetbalwedstrijd Barcelona-Juventus die op dat moment op tv was. De 56-jarige kapitein Ugo Chessa, wiens vrouw vaak meereisde en die ook is omgekomen, had meer dan twintig jaar ervaring en voer al vier jaar op de Moby Prince.

De uitgebrande veerboot is gistermiddag naar de haven van Livorno gesleept waarvandaan hij woensdagavond was vertrokken. Aan boord liggen verkoolde lijken, vaak onherkenbaar verminkd door het vuur. Het aantal slachtoffers is nu op 139 gesteld: twee mensen die reserveringen hadden gemaakt, bleken niet aan boord te zijn gegaan.

De veerboot werd overspoeld met brandende olie nadat hij in zeer dichte mist op een voor anker liggende tanker was gebotst. Uit een reconstructie blijkt dat de temperatuur aan boord op sommige plaatsen de 1200 graden moet hebben bereikt. De slachtoffers zijn allen Italianen. De opvarenden van de tanker hebben zich allemaal met reddingsboten in veiligheid kunnen brengen.

De Napolitaanse rederij Navarma, eigenaar van de boot, heeft een technisch mankement als oorzaak van de aanvaring uitgesloten. De twee radars functioneerden goed en het schip was nog geen maand geleden volledig geinspecteerd, aldus een woordvoerder van de rederij. Navarma is een familiebedrijf dat voor zijn veerdiensten op Elba, Sardinie en Corsica gebruikt maakt van tweedehands veerboten die eerder eigendom zijn geweest van vooral Noordeuropese rederijen. De Moby Prince heeft tot 1984 als de Koningin Juliana gevaren op de lijn Hoek van Holland-Harwich.

Volgens het ministerie van koopvaardij is de schade voor het milieu als gevolg van de aanvaring beperkt. Er zou ongeveer 2500 ton olie zijn weggevloeid, maar het grootste deel hiervan is op de veerboot terechtgekomen. Het ging om Flu-Oil uit Iran, die volgens deskundigen even licht-ontvlambaar is als superbenzine.

Overigens heeft Livorno geen walrader, waarmee schepen tot een aantal kilometers buiten de kust begeleid kunnen worden. Er zijn plannen om alle belangrijke Italiaanse havens hiervan te voorzien, maar nu zijn alleen de Golf van Napels en de straat van Messina beveiligd met een walradar.

De Italiaanse vervoersbonden zouden vandaag in de havens twee uur staken. In een verklaring gisteren zeiden zij zo hun leedwezen over de ramp te willen uiten en tegelijkertijd te willen protesteren tegen een aantal bezuinigingen in de havens, onder andere op personeel, die volgens hen de veiligheid hebben verminderd.