Echte mannen laten leegte achter

Voorstelling: Pikbroek, door Echte Mannen (Bruun Kuijt en Rik Hoogendoorn). Tekst: Rik Hoogendoorn. Regie: Helmert Woudenberg. Gezien: 11-4 in Cultureel Centrum, Amstelveen.

Dit was een kamer, jij was de vrouw en ik was de man - in die sfeer speelden zich tot dusver de voorstellingen af van het kleinkunstduo Echte Mannen. Schuifdeurentoneelstukjes, die hun kracht ontleenden aan de droogkomische dialogen, de terloopse voordracht van Bruun Kuijt en Rik Hoogendoorn, de voortdurende rolverwisselingen en het totale gebrek aan pretenties. Ik zag hen tot dusver in de Brakke Grond en in de Toneelschuur, lokaties waar hun binnenpret bij uitstek tot zijn recht kwam.

Hun nieuwe programma, Pikbroek, ging gisteravond in premiere in de grote zaal van het Cultureel Centrum te Amstelveen, doet de komende maanden heel wat grote theaters aan en wordt begeleid door een rock-achtige groep van vier man. Daarmee wekken de heren de indruk dat het menens is geworden; er moet blijkbaar maar eens doorgebroken worden.

Het verhaaltje, voorheen slechts het excuus voor de talloze sketches, speelt ditmaal een centrale rol. Twee mannen zijn op een onbewoond eiland beland en versnoepen hun laatste Bounty zonder uitzicht op redding - hoe zijn ze daar gekomen? Kuijt en Hoogendoorn vertonen de voorgeschiedenis van achteren naar voren en blijven elk in hun ene rol. Vrijwillig hebben ze dus afstand gedaan van een van de aardigste kanten van hun optreden. En wat ervoor in de plaats komt, maakt dat gemis niet goed. De plot is niet voldoende spannend om het gebrek aan verrassende transformaties op te vangen. De scenes zijn veel minder vindingrijk en worden vaak pointe-loos beeindigd met een van hun levenslied-achtige zangnummers, die voorheen slechts achteloze tussenwerpsels waren, maar nu een prominente plaats krijgen. Kortom: er is bij Echte Mannen veel veranderd en niet ten goede.

Vroeger lieten de heren de aangerichte rommel op het toneel gewoon liggen. Nu slepen ze ieder overbodig rekwisiet onmiddellijk weg. De nieuwe voorstelling is inderdaad een stuk schoner, maar ook veel leger.