Boeing verkoopt Fokkers concurrent De Havilland

ROTTERDAM, 12 APRIL. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de Canadese vliegtuigfabriek De Havilland, een rechtstreekse concurrent van Fokker, verkocht aan het Franse Aerospatiale en het Italiaanse lucht- en ruimtevaartconcern Alenia. Beide bedrijven krijgen ieder vijftig procent in handen.

Niet bekend

Boeing heeft De Havilland niet erg lang in eigendom gehad. In 1985 werd dit voormalige staatsbedrijf te koop aangeboden en onder de bieders bevond zich Fokker dat toen wilde voorkomen dat het bedrijf in handen van een sterke concurrent zou komen. Boeing trok destijds aan het langste eind maar besloot nadien zich uitsluitend te concentreren op de bouw van middelgrote en grote vliegtuigen.

De Havilland werkte al jaren samen met de nieuwe eigenaren Aerospatiale en Alenia. De overname maakt deel uit van een breder Europees plan om de wereldmarkt voor kleine vliegtuigen te beheersen.

Zo besloten Aerospatiale en Alenia vorige maand tot een samenwerkingsverband met Deutsche Aerospace, een dochter van Daimler-Benz. Het Duitse bedrijf krijgt daarin een belang van vijftig procent en de Franse en Italiaanse partners ieder vijfentwintig procent. Deze drie bedrijven hadden al ruim vijftig procent van de wereldmarkt voor kleine vliegtuigen tot tachtig stoelen in handen en dat aandeel zal met de aankoop van De Havilland verder toenemen. Zo bouwen Aerospatiale en Alenia samen de ATR-familie van vliegtuigen, Deutsche Aerospace produceert de Dorniers 228 en 328, terwijl De Havilland de Dash-7 en 8-toestellen inbrengt. Het samenwerkingsverband Deutsche Aerospace, Aerospatiale en Alenia, dat vermoedelijk International Commuter zal gaan heten, wil nu alle faciliteiten op de terreinen van technologie, produktie en marketing gaan bundelen.

De vorming van dit nu met De Havilland versterkte consortium zal nog meer concurrentie betekenen voor de Fokker-50 waarvan er sinds 1987 circa honderdvijfig zijn verkocht maar waarvoor nog maar weinig orders binnen komen. Bij het uitblijven van substantiele nieuwe orders zal de produktie over een jaar al aflopen. Het nieuwe Duits-Frans-Italiaanse consortium kan ook een forse concurrent worden voor de Fokker-100 en de verlengde versie daarvan, de Fokker-130, die in 1996 op de markt zou moeten komen. Het Europese consortium overweegt namelijk de bouw van een MPC-generatie van vliegtuigen voor tachtig tot honderddertig personen.