Rampschip was tot 1985 de veerboot Koningin Juliana

ROTTERDAM, 11 april - Tienduizenden, wellicht zelfs honderdduizenden Nederlanders hebben hun eerste zeereis gemaakt met het schip dat nu als Moby-Prince uitgebrand voor de haven van Livorno ligt. Van 1968 tot 1984 heeft het schip onder de naam Koningin Juliana dienst gedaan op de lijn Hoek van Holland-Harwich.

De Stoomvaart Maatschappij Zeeland liet het 6682 ton metende schip speciaal voor deze dienst bouwen bij Cammel Laird in Birkenhead bij Liverpool. Het 137 meter lange schip bood plaats aan 200 auto's en had 574 bedden voor passagiers aan boord. Het mocht 1200 passagiers vervoeren, zodat er plaats was voor nog eens ruim zeshonderd goedkoop reizende dekpassagiers. De Koningin Juliana was het eerste echte roll-on-roll-off schip dat op deze lijn voer. In 1985 is het vervangen door de grotere en modernere Koningin Beatrix.

Via een tussenpersoon, die het schip omdoopte tot Tromp, kwam het in handen van Holland Trade Ship (HTS), een initiatief van zakenman L.

Tijs. Deze wilde het inrichten als varende handelsmissie waarmee het Nederlandse bedrijfsleven zich in den vreemde moest kunnen presenteren. Het schip werd daartoe weer omgedoopt in Koningin Juliana, opgeknapt en in nieuwe kleuren geverfd. Holland Trade Ship kon echter niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoen en de NCM liet ten behoeve van verfleverancier Sigma Coatings in augustus 1985 beslag leggen. Op 30 augustus ging HTS failliet. Dezelfde dag kocht de Italiaanse rederij Navigazione Arcipelago Maddelenino uit Cagliari het rood-wit-blauw geschilderde schip voor 8,5 miljoen gulden. Getooid met nieuwe kleuren en een nieuwe naam onderhield het veerdiensten in de Middellandse Zee.