Overzicht ongelukken met veerboten van de laatste 10 jaar

De botsing tussen een veerboot en een tanker gisteravond voor bij kust van de Italiaanse havenstad Livorno, is de zoveelste in een reeks ongelukken met veerboten. In Bangladesh, waar de economie voor een belangrijk deel afhankelijk is van vervoer over rivieren, komen volgens officiele schattingen jaarlijks ongeveer 2.500 mensen om bij ongelukken met veerboten. Preciese cijfes zijn niet beschikbaar. Hieronder volgt een - ongetwijfeld onvolledig - lijstje van rampen met veerboten die de laatste 10 jaar hebben plaatsgehad.

Maart 1991. Een boot met vluchtelingen uit het door burgeroorlog geteisterde Somalie loopt voor de kust van Kenia op een rif en zinkt; ten minste 174 mensen verdrinken.

November 1990. Het passagiersschip MV Tandag zinkt in de buurt van de Filippijnen; 96 mensen worden nog steeds vermist.

April 1990. De Deense veerboot Scandinavian Star vliegt op de Noordzee in brand; 158 doden.

Maart 1990. De veerboot Andresito zinkt na een aanvaring bij Iquito, een havenstad in de bovenloop van de Amazone; 50 mensen zouden zijn omgekomen.

Februari 1990. De Chinese veerboot Donggua zinkt na een botsing op de Yangtze Kiang; 113 mensen verdrinken.

Januari 1990. De veerboot M.L. Azmiri zinkt in Bangladesh na een botsing met een vrachtschip; naar schatting 100 doden.

September 1989. De Indonesische veerboot Si Mawar Pate kapseist voor de kust van Bali; waarschijnlijk meer dan 100 doden.

Juni 1989. Een veerboot kapseist voor de rede van de havenstad Inhambane; ten minste 74 doden.

Januari 1989. De veerboot Justo Rufino Barrios 2 zinkt voor de kust van Guatemala terwijl hij door een sleepboot wordt gesleept; ten minste 83 doden.

December 1988. De veerboot Haisal in Bangladesh zinkt na te zijn geramd door een vrachtschip; meer dan 200 doden.

December 1987. De Filippijnse veerboot Dona Paz en de Filippijnse tanker Vector botsen in het donker. De veerboot, die officieel 1.500 passagiers mag vervoeren, is overvol; er zijn 26 overlevenden. Het dodental wordt geschat op 2000. Dit is waarschijnlijk de grootste ramp met een veerboot aller tijden.

Maart 1987. De Britse veerboot Herald of Free Enterprise kapseist na vertrek uit Zeebrugge; 189 doden.

Mei 1986. De veerboot Samia kapseist in Bangladesh; 600 doden. Augustus 1985. Ongeluk met veerboot in het noordoosten van China; 174 doden.

Juni 1983. Ongeluk met veerboot op de Nijl; 317 doden. Januari 1981. Veerboot zinkt na op de Jari-rivier in het noorden van Brazilie op een zandbank te zijn gelopen; 270 doden.