College Amsterdam: traject naar Schiphol ondergronds

AMSTERDAM, 10 april - Amsterdam moet een sneltram- of metroverbinding met Schiphol krijgen die voor een deel onder de binnenstad loopt. Dat is het voorlopige standpunt van het college van burgemeester en wethouders over de zogenoemde noord-zuid-lijn dat vanmorgen bekendgemaakt werd. Voorts zal worden gestudeerd op het voorstel van de regionale busonderneming NZH om onder het plein voor het Centraal Station een busstation te bouwen.

De noord-zuid-lijn moet volgens het college een regionale functie krijgen. Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan de verbinding tussen Schiphol, het centrum van Amsterdam en Amsterdam-Noord. Op termijn zou de lijn kunnen worden doorgetrokken naar Purmerend. Het gedeelte van de lijn dat onder de binnenstad loopt zal het trace Damrak-Rokin-Vijzelstraat volgen.

Voor de financiering van de lijn, die naar schatting meer dan een miljard gulden zal kosten, praat de gemeente met de Nederlandse Spoorwegen. Volgens wethouder Ten Have is het denkbaar dat de NS in de toekomst de lijn zal exploiteren. Indien met de NS overeenstemming wordt bereikt zou de bouw op zijn vroegst in 1997 kunnen beginnen. Als dit niet het geval is en de financiering uitsluitend van het Rijk afhankelijk is, zou het project niet voor 2005 kunnen worden bekostigd, aldus Ten Have.

De gemeente heeft wel al een toezegging van minister Maij (verkeer) voor de financiering van de verdere onderzoeken voor het project, aldus Ten Have. Hiermee is naar schatting een bedrag van 30 tot 50 miljoen gulden gemoeid.