Morrende musici toch graag deel van bestuur Concertgebouworkest

AMSTERDAM, 9 april - Even leek het er gistermiddag op dat er een revolutie zou uitbreken bij het Concertgebouworkest en de musici spontaan zouden besluiten het bestuur af te zetten en voortaan zelf de baas te zijn over hun eigen orkest.

Maar omdat in de Kleine Zaal van het Concertgebouw vooral relaties van het orkest zaten en slechts een klein aantal musici bleef uiteindelijk alles bij het oude. De situatie waarbij drie orkestleden zitting hebben in het twaalf leden tellende bestuur bleek toch “welhaast ideaal, zij het niet volmaakt.”

Tijdens een bijeenkomst ter viering van 75 jaar belangenstrijd van de 'Vereniging Het Concertgebouworchest' legden vertegenwoordigers van de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het London Philharmonic Orchestra hun Amsterdamse collegae uit hoe goed het musici-zelfbestuur bij hen is geregeld. De Berlijnse eerste violist Hellmut Stern zei met bijna opruiende intonatie niet te begrijpen waarom dat de Amsterdamse musici niet zelf de baas zijn in het Concertgebouw. In de Kleine Zaal klonk instemmend gejoel en applaus, maar er waren veel te weinig orkestleden om de macht te grijpen.

Fagottist Joep Terwey legde uit waarom: ze waren elders bezig om geld te verdienen om hun hongerloon aan te vullen.

Later ontstonden nog wat woelingen toen de discussie dreigde te worden afgekapt. De gemoederen raakten nu pas echt verhit. Ex-musicus Karel Schouten beschuldigde ex-directeur Piet Heuwekemeijer er zelfs van leugens rond te strooien over de negatieve mening die het Amsterdamse gemeentebestuur veertig jaar geleden zou hebben gehad over de deelname van musici aan het bestuur van het Concertgebouworkest: “Een trap in de rug.” Dolf van Dantzig, een andere oud-directeur, sprak zich uit voor een orkestbestuur dat uitsluitend uit musici zou bestaan.

Vertegenwoordigers van de subsidienten van het Concertgebouworkest, de gemeente Amsterdam en het ministerie van WVC, spraken zich in theorie uit voor meer duidelijkheid in de huidige gemengde bestuursstructuur van 'gewone leden' en een aantal musici. Van Amsterdam mag het orkest zichzelf gaan besturen. WVC ziet liever een regeling waarbij musici zich, net als bij andere orkesten, via de Ondernemingsraad en een artistieke commissie, met het beleid bemoeien. Maar omdat het Concertgebouworkest wereldberoemd is, goed speelt en iedereen het graag zo houdt als het nu is, mogen van WVC de drie orkestleden in het bestuur blijven zitten.

Over de 75-jarige historie van de Vereniging Het Concertgebouworchest is gisteren bij de Walburgpers ook een boek verschenen: Waar bemoei je je mee. Het eerste exemplaar werd door de voorzitter, de hoboist Jan Kouwenhoven, aangeboden aan oud-bestuursvoorzitter Wim Polak, tevens ex-burgemeester van Amsterdam. Polak zei dat de aanweizgheid van musici in het bestuur in theorie een moeizame belangenverstrengeling betekent, maar in de praktijk toch goed werkt: “Stel je voor dat de musici zich er niet mee zouden bemoeien!”