Kanaaltunnel loopt weer half jaar vertraging op

ROTTERDAM, 9 APRIL. De opening van 48 kilometer lange kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannie is vertraagd doordat branddeuren in de treinwagons tien centimeter breder moeten worden dan voorzien. In december 1993, zes maanden later dan in de oorspronkelijke plannen, zal de eerste volledige treindienst tussen de twee landen in bedrijf zijn.

Dit heeft de directie van Eurotunnel, het Frans-Britse consortium dat het tunnelproject leidt, gisteren bekend gemaakt. Strengere veiligheidsvoorschriften van de Britse en Franse overheid en wat tegenslag in de constructie van de tunnel wijst de organisatie als voornaamste oorzaak aan voor de vertraging.

Gisteren maakte Eurotunnel tegelijkertijd in Parijs en Londen zijn jaarresultaten bekend. Het consortium noemde de nieuwe problemen klein en makkelijk te verwerken vergeleken met de problemen van vorig jaar.

Toen bleken de kosten van de operatie veel groter te zijn dan oorspronkelijk begroot en moest via de verkoop van aandelen en een extra lening in totaal 1,4 miljard pond bij elkaar worden gebracht.

Tunnelgravers uit beide landen ontmoetten elkaar op 1 december vorig jaar in de servicetunnel, de middelste van de drie tunnels. Eind vorig jaar waren alle tunnelonderdelen op het vaste land klaar en overige onderdelen als stations in een vergevorderd stadium. In maart maakte Eurotunnel nog bekend dat de laatste acht kilometer van de in totaal 151 kilometer tunnel in juli klaar zijn. De aanleg van het trace voor de hogesnelheidstrein tussen Parijs en Calais is vertraagd waardoor de lijn waarschijnlijk niet op tijd klaar zal zijn als de tunnel open gaat. De drie uurs treinverbinding tussen Parijs en Londen zal daardoor pas later een feit zijn.

Door de vertraging zal Eurotunnel geen passagiersdiensten kunnen verzorgen voor de zomer van 1993. Volgens Eurotunnel-topman Sir Alastair Morton zal dat de voorspelde inkomsten voor die periode beinvloeden. Analisten zeggen dat hierdoor het verlies over 1993 voor het consortium op ongeveer 200 miljoen pond ( 670 miljoen gulden) kan uitkomen. Eurotunnel had oorspronkelijk de inkomsten uit het tunnelproject voor het eerste jaar geraamd op 393 miljoen pond.