Tabloid

Peter J. Muller heeft weer een nieuw blaadje - zijn hoeveelste zou het zijn na Beatbox, Hitweek, Candy, Weekend, Rits, De Dag, A'dam, Zondag en nog een handjevol andere periodieken die hij de afgelopen drie decennia met niets ontziend enthousiasme op de markt heeft gebracht? “Voor mij is het maken van bladen altijd op de eerste plaats gekomen”, zegt hij in het proefnummer van het blad De Nieuwe Amsterdammer, dat vanaf 18 april wekelijks zal verschijnen.

Net als bij eerdere gelegenheden hanteert Muller het tabloid-formaat, dat in Nederland nooit serieus is genomen. Maar zijn formule is weer een ontdekking van eigen hand.

Toen hij de afgelopen jaren in opdracht van uitgeverij Wegener Tijl hoofdredacteur was van het schamele krantje Zondag, dat overigens sinds enkele weken op zaterdagochtend in de Amsterdamse brievenbussen wordt geworpen, kwam de bladenmaker tot de ontdekking dat verhalen over “de gewone man en vrouw uit onze eigen stad” tot de meeste reacties leidden. In zijn nieuwe weekblad zal het dan ook vooral gaan om “nieuws dat zich om de hoek afspeelt”, zoals het verhaal van de geruineerde Amsterdamse ex-miljonair Hans Bruin (“Het klinkt absurd, ik weet het, maar ik ben aangewezen op het openbaar vervoer”) of de klacht van Trudy Smitshoven, die echtscheiding aanvraagt omdat haar “droomprins” teveel huishoudelijke taken wilde verrichten: “Voor mij was de maat vol toen Hans de dagelijkse zorg over onze baby op zich wilde nemen. Dat kon ik niet meer verdragen.”

Ook de sensatie is aanwezig. Nadat een van zijn verslaggevers in Zondag al eens UFO's boven Amsterdam had gesignaleerd, brengt Mulder nu zelf het nieuws dat het spookt in de Westertoren: “Binnenkort hopen wij met meer onthullende gegevens te komen over deze zaak.”

De Nieuwe Amsterdammer is straks voor (f) 1,85 te koop. Peter J. Muller heeft er, zoals dat hoort, een onwankelbaar geloof in. Maar dat het zijn laatste blaadje zal zijn, dat is onwaarschijnlijk.