Minister Maij wil meer ruimte voor KLM in VS

MINNEAPOLIS, 4 APRIL. Minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat heeft er bij de Amerikaanse autoriteiten op aangedrongen een minder restrictief luchtvaartbeleid te voeren. Zij dienen de KLM meer mogelijkheden te bieden diensten op Amerikaanse bestemmingen uit te voeren.

Minister Maij zei dit gisteren op een bijeenkomst in Minneapolis. Ze vindt dat Nederland ten opzichte van andere Europese landen een ongelijke behandeling krijgt van de Amerikanen. Zo hebben de Britten onlangs extra rechten van de Amerikanen gekregen in ruil voor toestemming voor de verkoop door Pan Am en TWA van hun routes op Londen aan United Airlines en American Airlines.

Maij-Weggen maakte afgelopen dinsdag de eerste vlucht mee van de KLM naar Minneapolis in de Verenigde Staten. Deze lijndienst onderhoudt de KLM in samenwerking met Northwest Airlines, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij waarin de KLM een belang heeft van 20 procent.

Maij-Weggen heeft een gesprek “onder vier ogen” gevoerd met Jeffrey Shane, op luchtvaartgebied de rechterhand van de Amerikaanse minister van transport Samuel Skinner. Maij heeft met Shane afgesproken snel op ambtelijk niveau besprekingen te voeren tussen beide landen. Hierbij moet volgens de Nederlandse minister niet de nadruk liggen op de omvang van Nederland in vergelijking met andere Europese landen maar op de plaats die Nederland in Europa inneemt als transport- en distributieland.

Maij zei verder dat zij de Amerikanen heeft duidelijk gemaakt dat zij er niet op moeten rekenen dat na 1992 de EG de onderhandelingspartner is bij het verdelen van de luchtvaartrechten, zoals transportcommissaris Van Miert de Amerikanen wil doen geloven. “Voor de overdracht van die bevoegdheden bestaat binnen de transportraad van de EG geen meerderheid”, aldus de minister.

Onder de huidige bilaterale overeenkomst tussen Nederland en de Verenigde Staten mag de KLM maar op zeven plaatsen vliegen: New York, Chicago, Los Angeles, Houston, Atlanta, Orlando en Anchorage. Maar de KLM wil bij voorbeeld ook naar San Francisco kunnen vliegen of in deze plaatsen tussenstops maken.

De lijndienst naar Minneapolis mag de KLM onderhouden op grond van een speciale uitzonderingsregeling die luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid biedt vluchten uit te voeren op - veelal minder aantrekkelijke - Amerikaanse steden die nog niet door andere luchtvaartmaatschappijen met een Europese stad zijn verbonden. KLM liep onlangs Detroit als aantrekkelijke bestemming mis omdat Pan Am vanuit die stad via Londen op Amsterdam wilde gaan vliegen. Topman drs P. Bouw van de KLM verwacht dat de KLM in het najaar alsnog toestemming krijgt op Detroit te gaan vliegen omdat Pan Am door de financiele moeilijkhden waarin ze verkeert op het ogenblik geen gebruik maakt van haar rechten op de route Detroit-Londen-Amsterdam.