GEZUSTERS FENDI SLUITEN HUWELIJK MET GENERAL MOTORS; Romeinse modeshow op de snelweg

In Italie is het leven een voortdurende competitie op het gebied van stijl en dat geldt nog eens extra voor de wereld van de modeontwerpers, de stilisti.

Geen sjaal is verkeerd gedrapeerd, geen kleur dissoneert, geen vorm die niet harmonieert met een andere. Het is een wereld van rust, evenwicht, schoonheid, beschaving, en het imago ervan wordt, meer nog dan het werkelijke beeld, gekoesterd als een kasplantje en beschermd tegen alle mogelijke platte of zelfs vulgaire dissonanten. Hoe komt daar dan ineens een Opel Kadett tussen?

De auto is binnengehaald in de modewereld door de zusjes Fendi, vijf vrouwen die al geruime tijd behoren tot de Italiaanse mode-elite. Hun beeldmerk, twee 'f-en' waarvan de tweede op zijn kop staat, is over de hele wereld bekend. Het beste bewijs van hun succes is dat er een niet aflatende stroom van valse Fendi-artikelen op de markt komt, veel ervan in de huiskleuren beige en zwart. De zussen zijn met bontjassen begonnen en hun scala artikelen groeide al snel. Eerst kwamen er kleren en tassen bij, later een hele reeks accessoires zoals aanstekers, pennen en sjaals, en weer later parfum. Het is een expansie die veel andere modehuizen ook hebben doorgemaakt. Fendi ging al een stapje verder door de aandacht uit te breiden naar huishoudelijke artikelen, en heeft nu een unieke stap gezet: die naar de Kadett Fendi.

Een paar weken geleden maakten Paola Fendi en de Italiaanse directie van General Motors, de fabrikant van Opel, trots bekend dat zij een samenwerkingsakkoord hebben gesloten. Fendi zou het autobedrijf gaan helpen hun produkten die persoonlijkheid te bieden die steeds meer de doorslag geeft bij de keuze tussen de ene of de andere auto. Bij een marktonderzoek in Italie bleek dat 52 procent van de ondervraagden vond dat een auto de persoonlijkheid van de eigenaar weerspiegelt, en 35 procent zei beoordeeld te worden op basis van hun auto.

Autokopers nemen steeds minder vaak genoegen met een wagen uit de serieproduktie. Japanse autobedrijven antwoorden daarop met een hele reeks verschillende modellen en individueel in te vullen voorzieningen. De “nieuwe strategie” van General Motors is erop gericht hun wagens te voorzien van een vleugje stijl. Vandaar de vraag aan een gerenommeerd modehuis om de auto aan te kleden.

Het is een initiatief dat voorlopig beperkt blijft tot de Italiaanse markt en de eerste resultaten van deze samenwerking zijn bescheiden.

De Kadetts die het beige-bruine Fendi beeldmerk achterop krijgen, zijn voorzien van een aantal accessoires die andere auto's niet hebben: een portefeuille voor de autopapieren, een sleutelhanger, tassen die precies in de bagageruimte passen. Deze accessoires zijn inbegrepen in de prijs van de Kadett Fendi.

“Er is dus nog geen grondige bemoeienis met de Kadett geweest,” aldus een woordvoerder van General Motors bij de presentatie. “Deze Kadett Fendi is het symbool van een samenwerking die naar we hopen in de toekomst zijn vruchten zal afwerpen. Na de Kadett Fendi belooft het huwelijk tussen de grootste autofabrikant ter wereld en het Romeinse modehuis nog meer en smakelijker vruchten.”

Patrizia Pasini, woordvoerder van General Motors Italia, verklaart desgevraagd dat het nog onduidelijk is hoe de toekomstige samenwerking eruit gaat zien. Er zijn nog geen afspraken gemaakt voor een rol van Fendi in het ontwerp van het interieur van de auto's en de verdere styling. “Dat zal afhangen van de resultaten van deze eerste inspanningen en van de ontwikkeling van de markt,” zegt Pasini.

Nu is het nog zo dat beide schoenmakers bij hun eigen leest blijven. GM maakt de auto's, Fendi levert een aantal accessoires op de gebieden waar dit modehuis naam heeft gemaakt. Geen van beide zijden wil informatie geven over het financiele aspect van de samenwerking. “Het is een samenwerking op basis van gelijkheid,” zegt Pasini. “Allebei doen we waar we goed in zijn. En daarbij stelt Fendi haar naam beschikbaar en zorgt General Motors voor de publiciteitscampagne.”

De verkoopcijfers zijn in ieder geval bemoedigend. Opzet is dit jaar tussen maart en september ongeveer tienduizend Kadett Fendi's te produceren. “De belangstelling is buitengewoon groot,” zegt Pasini.

“De auto verkoopt uitstekend en het is vrijwel zeker dat we niet aan de vraag kunnen voldoen en een aantal mensen moeten teleurstellen.”

In het aanbod van Opel zijn de Fendi-auto's overigens in de plaats gekomen van de goedkopere uitvoeringen, de LS en de GL. Hiervoor is volgens General Motors gekozen om de campagne met Fendi een zo groot mogelijke uitstraling te geven.

In Nederlandse ogen moet vooral het besluit van Fendi om haar naam aan de Kadett te lenen, vreemd overkomen. Maar de auto heeft in Italie een minder volkse reputatie dan in Nederland. “Wij weten dat er niet in alle landen hetzelfde wordt gedacht over de auto's,” zegt Pasini.

“Maar hier in Italie is bijvoorbeeld de Kadett-stationwagen een upmarket model. Deze auto, ons grote succesnummer, is in de mode. Het wordt als een beetje snob beschouwd om in een Kadett stationwagen rond te rijden.”

Dat General Motors het nieuwe Fendi-wapen heeft ingezet op de Kadett en niet op duurdere modellen, waar de associatie meer voor de hand zou liggen, is ook een bewuste keus geweest. Op het marktsegment voor luxe-auto's speelt GM in Italie een ondergeschikte rol.

“General Motors heeft de samenwerking met Fendi als eerste toegepast op de Kadett en niet op de duurdere auto's, omdat deze auto de meest populaire is uit ons scala en de campagne zo de grootst mogelijke impact heeft,” zegt Pasini. Zij zegt te verwachten dat, gezien de eerste successen, de samenwerking tussen General Motors en Fendi zal worden voortgezet en uitgebreid. En het zou haar niet verbazen als andere gerenommeerde ontwerpers en-of andere grote autofabrikanten dezelfde weg inslaan. Dan moeten de modehuizen hun shows voortaan op de snelweg houden.