Een houvast tegen de angst

Voorstelling: De Maan en de Muizenkoning door theatergroep Teneeter, vanaf 6 jr. Tekst Imme Dros, regie Andrea Fiege, muziek Bernhard van Beurden. Voorstelling: Annetje Lie in het Holst van de Nacht door Teater Poezien. Tekstbewerking en regie Jos van Geel. Gezien: festival Stuk-Lezen, Utrecht, o.m. Stadsschouwburg t-m 7 apr.

In Utrecht is deze week het festival Stuk-Lezen begonnen. Het doel is om schrijvers van jeugdliteratuur en makers van jeugdtheater met elkaar in contact brengen. Naast workshops, lezingen en literaire analyses worden voorstellingen geboden die gebaseerd zijn op jeugdboeken.

Op de tweede dag van het festival waren twee produkties te zien die geinspireerd zijn op het kinderboek Annetje Lie in het holst van de nacht van de schrijfster Imme Dros. Het boek, even moeilijk als intrigerend, vertelt het verhaal van Annetje Lie die logeert bij haar oma. Ze weet niet voor hoe lang, noch waar pappa en mamma gebleven zijn. 's Nachts vindt zij onder haar donsdeken het Holst van de Nacht.

Daar beginnen haar avonturen met Maan en Muizenkoning, en met de angstaanjagende Jurkenvrouw. Ze wordt ziek en staat tenslotte oog in oog met Heintje Vaar, die dodelijk is als je hem te dicht nadert...

Voor De maan en de muizenkoning van theatergroep Teneeter maakte de schrijfster zelf een toneelbewerking. De produktie Annetje Lie in het holst van de nacht van Theater Poezien is daarentegen gebaseerd op een script van regisseur Jos van Geel. Dit verschil is ook in de produkties duidelijk te merken. Van Geel richt zich geheel op de inhoud van het boek en gaat voorbij aan het literaire karakter ervan.

Met zijn keuze voor gewone spreektaal en expliciet uitgedrukte gevoelens kan deze produktie niet alle lagen van het boek aanboren.

Anders is dat met De Maan en de Muizenkoning van theatergroep Teneeter. De toneeltekst van Imme Dros is hier leidraad voor een trefzekere eenvoud, die het boek herleidt tot zijn essentie. Die essentie is gegeven met de literaire vorm. De liedjes, de taalspelletjes, de muzikaliteit en het ritme van de taal zelf zijn bezweerders van Annetje Lie's angst. Teneeter heeft de tekst gegoten in de vorm van een musical. De droomfiguren zijn gestileerd, de dictie van de acteurs is uiterst verzorgd. Met zijn afgewogen en ritmische compositie biedt deze produktie zijn eigen houvast tegen de angst.