China schermt, net als Japan, markt sterk af

WASHINGTON, 2 APRIL. China en Japan behoren tot de 37 landen die de grootste belemmeringen opwerpen tegen de import van Amerikaanse produkten. Ze hebben daarmee bijgedragen aan het tekort op de Amerikaanse handelsbalans, dat vorig jaar 101 miljard dollar bedroeg.

Dat blijkt uit een rapport dat de VS jaarlijks opstellen over oneerlijke handelspraktijken. Ook de EG staat vermeld in de jongste versie.

Volgens het rapport heeft China zijn markten de laatste tijd steeds ontoegankelijker gemaakt voor buitenlandse produkten. De invoer van Amerikaanse produkten nam vorig jaar af met zeventien procent, terwijl de VS 27 procent meer uit China importeerden. China boekte vorig jaar in zijn handel met de VS een overschot van 10,4 miljard dollar en staat daarmee op de derde plaats, na Japan (41 miljard dollar) en Taiwan (11,2 miljard dollar).

Een en ander kan gevolgen hebben voor de positie van China in de handel met de VS. Binnenkort moet Washington weer beslissen welke landen er al dan niet in aanmerking komen voor de status van meest begunstigde handelspartner. Of deze status voor China wordt verlengd, staat nog lang niet vast. De status komt er op neer dat de VS voor produkten uit het betrokken land niet of nauwelijks invoerrechten rekenen.

Japan heeft weliswaar een aantal van zijn markten geopend, maar andere markten zijn nog steeds afgeschermd tegen buitenlandse produkten.

Markten die zijn opengesteld zijn die voor halfgeleiders, houtprodukten en satellieten. Japan maakt het met zijn omslachtige procedures nog steeds niet makkelijk voor het buitenland de Japanse markten te betreden. Belemmeringen voor import bestaan uit hoge invoerrechten en beperkingen in hoeveelheid. Ook strenge regels voor investeringen, keuringsprocedures en standaarden vallen er onder.

Naar aanleiding van het rapport verklaarde de bijzonder handelsvertegenwoordiger van de Amerikaanse regering, Carla Hills, dat de VS voor hun economie steeds meer afhankelijk worden van export. Het is dan ook belangrijk dat buitenlandse markten voor Amerikaanse produkten worden opengesteld, aldus Hills. (Reuter,DPA)