More damage for your dollar

Aviation Week en Space Technology, 28 januari 1991. VOL 134, no 4. Uitgave McGraw-Hill, PB 503, Hightstown, New York.

Al maanden knaagt de twijfel. Als ik destijds niet uit de PSP was gestapt, was het dan ook zo'n puinhoop geworden in de wereld? Nu is het te laat. De partij heeft zichzelf opgeheven, het gesprek op de werkplek wordt beheerst door de staartvinnetjes van de Patriot en die fantastische CNN-opnamen van een Scud, die loodrecht uit de hemel leek te vallen. Belangrijke bron van inspiratie hierbij is het Amerikaanse blad Aviation Week en Space Technology. Elke week de laatste snufjes, begrijpelijk uit de doeken gedaan en gelardeerd met chique advertenties. Voor de gevechtsvliegtuigen van Rolls Royce, the world's finest combat aircraft, of voor Agusta helicopters, the ultimate expression of comfort and performance. Martin Marietta, masterminding tomorrows technologies.

In een voorwoord, geschreven door de uitgever zelf, worden de mannen en vrouwen van de defensie-industrie in de Vrije Wereld opgeroepen om juist dezer dagen trots te zijn op de technologie die ze de afgelopen tien jaar hebben weten te realiseren en die zich de afgelopen twee weken in het Midden-Oosten op zo bewonderenswaardige wijze heeft bewezen. De aandelen in deze bedrijfstak zijn in elk geval als raketten omhooggeschoten, zo blijkt op de wekelijkse pagina Market Focus. Die van McDonnell Douglas (maker van ondermeer de F15) zijn met 28 procent gestegen en die van General Dynamics (F16 en M1A1 tank) zelfs met 43 procent. Beursanalisten worden overspoeld door vragen van vooral Europese beleggers die willen weten welke fabrikanten spraakmakende militaire hardware leveren. De hausse kan nog wel een week of twee duren maar onder de meeste van deze koersen ligt een vacuum, zegt een zegsman. Straks zakken ze als een baksteen.

In een redactioneel commentaar wordt het informatiebeleid van het Pentagon gehekeld. Volgens Aviation Week hebben de media zich tot nog toe, enkele uitzonderingen daargelaten, professioneel gedragen en de nodige zelfbeberking in acht genomen. In dit licht bezien zijn de pogingen van het ministerie van Defensie om de nieuwsstroom te manipuleren niet te verdedigen. Of het nu opzet is of bureaucratisch geneuzel en incompetentie, militaire autoriteiten in het veld ontzeggen verslaggevers de toegang tot bronnen of bieden hen onnauwkeurige, verouderde en soms ook misleidende informatie. Dit is, zegt Aviation Week, een ernstige fout, zoals in het verleden is gebleken.

Een van de redenen is, dat veel hoge militaire autoriteiten zelf Vietnam veteranen zijn die de media de schuld geven van het afkalven van de steun van het publiek, waardoor de oorlog op zijn eind liep. Volgens Aviation Week is dat onzin, er waren veel complexere redenen in het spel.

Op dit moment, zegt het blad, staan de VS en de bondgenoten van de coalitie voor een langdurige, gewelddadige campagne, waarin de steun van een goed geinformeerd publiek, dat geen valse illusies koestert, cruciaal is. Daarom moet men de nieuwskloof overbruggen.

Tot zolang kan men naar de resultaten van Operatie Desert Storm alleen maar gissen. Aviation Week wijdt er veertien pagina's aan. Een succesverhaal. More damage for your dollar. Aan menselijk drama worden geen woorden vuil gemaakt, afgezien van dat ene uit de verte genomen fotootje van een groepje mannen op een helicoptertrap ('Dokter voelt pols van piloot die zojuist in het hoofd is geschoten').

Kanttekeningen worden geplaatst bij het slechte weer, dat de luchtmacht in de eerste week van de operatie parten speelde, en bij de sophisticated schuilkelders van Nederlandse, Engelse en Joegoslavische makelij, waarin Saddams vliegtuigen nu veilig staan opgeborgen.

En dan zijn er de misrekeningen rond de Scud, waar men op technische gronden allerminst een hoge dunk van had, maar die nu op politieke gronden het strijdtoneel blijkt te bepalen. Vervolgens legt het blad precies uit hoe men de software van de Patriotraket, oorspronkelijk bedoeld als anti-vliegtuigwapen, sinds 1984 in een 140 miljoen dollar kostend programma heeft weten aan te passen om er nu de Irakese lange afstandsraketten op het allerlaatste moment mee te onderscheppen.

Voor de oud-marine-piloten onder de lezers, die hun bloed nu voelen tintelen, is er een oproep zich te melden. Om de kameraadschap en het avontuur, plus de trots het vaderland weer te dienen. De bon zit achterin het blad.

    • Marion de Boo