Mislukte berging veerboot kost Smit Tak half miljoen

SCHEVENINGEN, 30 jan. - Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak heeft een half miljoen gulden verloren op de mislukte berging van de vrachtveerboot Maersk Yare, die eind vorig jaar voor de kust van Scheveningen aan de grond liep.

De verliezen bestaan uit de kosten voor de inzet van sleepboten, personeel en verloren gegaan materieel. De poging om het schip op oudjaarsnacht te bergen gebeurde op basis van 'no cure no pay', waarbij de berger geheel op eigen risico opereert.

Smit Tak is nu bezig in opdracht van rijkswaterstaat en van de Deense rederij Maersk, eigenaar van het schip, de Maersk Yare alsnog te bergen. Volgens K. Reinigert, directeur van Smit Tak, zal zijn bedrijf er uiteindelijk “niet al te veel bij inschieten”.

“Ik geef toe dat deze thuiswedstrijd mislukt is. Maar het bergen van een rij-op-rij-af schip is nu eenmaal een moeilijke klus. Bij een normaal vrachtschip zou er niets aan de hand zijn geweest, omdat de meeste schepen ingedeeld zijn in compartimenten. Een rij-op-rij-af schip bestaat uit grote dekdelen waar het binnengelopen water vrij spel heeft. Dat was bij de Maersk Yare het geval omdat hij aan de onderkant al helemaal gekraakt was.” Aldus Reinigert.

Volgens hem moesten de bergers van Smit het schip, nadat het eenmaal vlot was, weer aan de grond zetten omdat het onvoldoende in balans was en daardoor kantelde. “Daarnaast werkte het stormachtige weer ons tegen.” Reinigert is zeer verontwaardigd over de kritiek van concurrent A. Kooren, die Smit heeft verweten dat het niet genoeg sleepboten heeft ingezet en geen gebruik wenste te maken van assistentie van Kooren.

Volgens Reinigert getuigt die kritiek van “grote onkunde”. “Meer sleepboten hadden in dat stadium van de berging geen enkel nut gehad. We moesten eerst de situatie aan boord klaren en door het slechte weer zou het niet eens mogelijk zijn geweest de sleepboten vast te maken. Ik heb me er echt kwaad over gemaakt dat Kooren met zijn kritiek meteen de steun van de pers kreeg.”

Smit Tak wil de Maersk Yare voor het einde van de week voor de kust van Kijkduin weg hebben. Vandaag wordt het middenstuk van het in drie delen gezaagde schip door een bok naar Rotterdam gebracht, waar het in de Achtste Petroleumhaven op een ponton wordt geplaatst. Het dertig meter lange achterschip is maandag losgezaagd en op een ponton in de haven gezet. Reinigert hoopt het voorschip op vrijdagmiddag naar Rotterdam te kunnen brengen. Het wrak zal aan een sloper worden aangeboden. Een deel van de deklading en de delen van het schip en van de trailers die op de zeebodem zijn achtergebleven zullen later worden opgeruimd.