Golfoorlog is goed voor Amerikaanse economie

WASHINGTON, 30 JAN. Anders dan verwacht krijgt de Amerikaanse economie een flinke impuls van de Golfcrisis.

Zo is vorige maand de orderpositie van het Amerikaanse bedrijfsleven voor de belangrijkste duurzame goederen aanzienlijk verbeterd, vooral bij de defensie-industrie

Het consumentenvertrouwen in de VS is in januari daarentegen gedaald tot het diepste punt in tien jaar, zij het dat het vertrouwen in de tweede helft van januari na het begin van de oorlog weer licht is gestegen.

Deskundigen hadden aanvankelijk verondersteld dat de economie nauwelijks zou profiteren van de oorlog, omdat de in de jaren tachtig opgebouwde militaire voorraden meer dan toereikend zouden zijn.

De waarde aan orders voor defensiegoederen steeg vorige maand met 57 procent tot 8, 3 miljard dollar, nadat deze in november nog met 26, 9 procent was gedaald tot 5, 3 miljard. De waarde van orders in de transportsector steeg met 13, 6 procent tot 32 miljard dollar na een daling in november met een kwart. Het totaal aan orders voor duurzame goederen steeg in december met 4, 4 procent tot 121, 6 miljard dollar.

Wanneer de defensie- en vliegtuigbouwindustrie buiten beschouwing wordt gelaten, laten de orders in december een daling zien met 3, 4 procent. “De grote stijgingen in de marinescheepsbouw en commerciele vliegtuigbouw hebben de dalingen in de auto- en onderdelenindustrie meer dan goedgemaakt”, zo staat in een gisteren gepubliceerd rapport van het ministerie van handel. Wanneer alleen de defensieorders worden buitengesloten, resteert een stijging met 1, 9 procent in december na een daling met 9, 1 procent in november.

De orders voor duurzame goederen - levensduur langer dan drie jaar - over heel 1990 daalden overigens voor het eerst sinds 1982, toen er sprake was van een recessie. De daling bedroeg 1, 6 procent (tot 1, 49 biljoen dollar); in 1982 bedroeg de daling 6, 4 procent. De orderpositie voor duurzame goederen is een belangrijke barometer voor de produktieplannen van de industrie. Het ministerie van arbeid in Washington maakte eerder dan ook melding van een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen in december met 33.000 in de industrie. Sinds december 1989 gingen in deze sector 600.000 arbeidsplaatsen verloren.

Vrees voor oorlog en recessie hebben het consumentenvertrouwen in januari doen dalen tot het diepste punt in tien jaar. De index (100 in 1985) daalde van 61, 2 in december tot 54 deze maand, zo blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Consumer Research Center. In mei 1980 stond de index op 50, 1. Volgens een onderzoeker van het instituut is het consumentenvertrouwen in de tweede helft van januari na het begin van de oorlog weer licht gestegen. (AP, Reuter)