KLM past dienst aan, SAS saneert

ROTTERDAM, 26 JAN. Sinds het uitbreken van de Golfoorlog is het aantal passagiers op vluchten van de KLM gemiddeld met vijf tot tien procent gedaald.

De KLM heeft daarom besloten de dienstregeling van haar Europese bestemmingen aan te passen, onder meer door het inzetten van kleinere vliegtuigen. De KLM verwacht door de afname van het aantal boekingen “enkele tientallen” miljoenen guldens extra verlies te lijden. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS krimpt het personeelsbestand van 35.000 man de komende twee jaar met tien procent in.

Eerder deze week dacht de KLM nog dat door de toename van het aantal Amerikaanse passagiers het totale aantal boekingen licht zou zijn gestegen. Nu blijkt dat de de KLM maar weinig profiteert van Amerikaanse passagiers die uit angst voor terroristische acties niet meer met Amerikaanse maatschappijen willen vliegen.

Naast het inzetten van kleinere vliegtuigen, zal de KLM sommige vluchten samenvoegen die normaal meerdere malen per dag worden uitgevoerd. De aanpassingen betreffen 19 Europes bestemmingen. De vluchtschema's van de intercontinentale diensten blijven ongewijzigd. De wijzigingen zullen maandag ingaan en voorlopig tot en met 3 februari gelden.

De inkrimping van het personeelsbestand van de luchtvaartmaatschappij SAS werd gisteren aangekondigd door topman Jan Carlzon in een brief aan de effectenbeurs van Kopenhagen. Het vertrek van de 3.500 personeelsleden de komende twee jaar bij SAS moet leiden tot een kostenbesparing van drie miljard Zweedse kroon (900 miljoen gulden).

“De dramatische ontwikkeling in het afgelopen halfjaar heeft de internationale reisbranche zwaar getroffen. Om de gevolgen daarvan het hoofd te bieden, moeten alle concernactiviteiten worden aangepast aan de marktsituatie”, verklaarde Carlzon in een eerste commentaar op het besluit.

Volgens berichten in de Scandinavische pers is het aantal boekingen bij SAS de afgelopen weken op alle routes flink afgenomen. Op de normaal winstgevende diensten in Europa zou sprake zijn van een vermindering met twintig procent.

SAS liet begin september al weten dit jaar besparingen te willen verwezenlijken van een miljard kroon, vooral op de personeelskosten. Het aandeel van de personeelskosten in de totale kosten is met 34 procent hoog in vergelijking met de concurrentie. De KLM zit op 33 procent en neemt ook maatregelen waarbij 500 arbeidsplaatsen verloren gaan om op dertig procent te komen. Bij British Airways bedraagt het aandeel van de personeelskosten in de totale kosten slechts 24 procent.

SAS zag de winst voor belastingen in de eerste helft van vorig jaar al met veertig procent kelderen tot 369 miljoen kroon ( 113 miljoen gulden). Dat resultaat was op 17 miljoen kroon na te danken aan boekwinsten op de verkoop van vliegtuigen. De maatschappij is in de tweede helft van het jaar ongetwijfeld diep in de rode cijfers geraakt door de forse stijging van de brandstofprijzen na de Iraakse invasie van Koeweit begin augustus.