'Parkeergeld in Nederland is lager dan premie in Jordanie'; Deel Jordaanse luchtvloot gestald op Maastricht Airport

MAASTRICHT, 24 jan. - Als stille getuigen van de Golfoorlog staan zes vliegtuigen van Royal Jordanian Airlines op Maastricht Airport.

Vorige week zijn er al vier gestald en maandag zijn er twee bijgekomen. De zes toestellen van het type Airbus A320 vormen een derde van de vloot van de Jordaanse nationale luchtvaartmaatschappij. De verklaring voor het stallen van de vliegtuigen is heel eenvoudig, zegt directeur Abu Rish van de Nederlandse vestiging van Royal Jordanian: “We doen het niet omdat we bang zijn dat de toestellen schade oplopen als ze op Jordanie blijven vliegen, maar om puur economische redenen: we hebben er niet genoeg emplooi voor. Van de achttien toestellen die onze vloot telt, hebben we er momenteel niet meer dan acht a tien nodig.”

Voor de Golfcrisis werden de vliegtuigen volgens Abu Rish vooral gebruikt voor het vervoer van toeristen naar het Midden- en het Verre Oosten. “Maar de belangstelling is tot het nulpunt gedaald. En zakenverkeer naar de Golf is er evenmin. We laten de toestellen nu op diverse vliegvelden in Europa aan de grond staan. Het is veel goedkoper hier parkeergeld te betalen dan een verzekeringspremie in Jordanie.”

De stijging van de verzekeringspremies met maar liefst tweeduizend procent maakt het nog minder interessant de vliegtuigen te gebruiken, aldus Abu Rish: “De kosten zijn door de verzekeringspremies zo hoog geworden dat we alleen de hoogst noodzakelijke vluchten met vracht of passagiers naar Amman kunnen uitvoeren. We blijven alleen vliegen om een levenslijn tussen Jordanie en de rest van de wereld open te houden.”

Royal Jordanian heeft de Limburgse luchthaven als parkeerplaats gekozen omdat de maatschappij daar sinds vorig jaar een groot deel van haar vrachtverkeer met Noordwest-Europa heeft geconcentreerd. Ook wordt de luchthaven gebruikt als tussenstop voor de lijn Amman-New York. Volgens Abu Rish zijn er met de directie van de luchthaven geen afspraken gemaakt over de gevolgen van een eventuele betrokkenheid van Jordanie in de oorlog. “Ik acht het uitgesloten dat onze toestellen ooit een vijandig doelwit zullen vormen. De mogelijkheid dat Jordanie in het conflict betrokken raakt, ligt zo ver van ons af dat we het daar niet eens over hebben gehad. Voor de rest houden we ons zeer zorgvuldig aan alle VN-resoluties over de economische boycot. Sinds die tijd hebben we al onze vluchten op Irak gestaakt en vervoeren we geen goederen die Irak als eindbestemming hebben.”

Op Maastricht Airport zijn geen speciale veiligheidsmaatregelen getroffen ter bescherming van de Jordaanse vliegtuigen. Wel gelden de verscherpte veiligheidsmaatregelen die op alle luchthavens zijn ingevoerd sinds het uitbreken van de Golfoorlog.

Directeur W. Jense van Maastricht Airport wil niet zeggen hoeveel parkeergeld voor de Jordaanse toestellen wordt gevraagd. “Het is voor ons niet oninteressant om die toestellen hier te hebben. Wat mij betreft mogen ze hier allemaal komen staan, we hebben er plaats genoeg voor, al zou ik ze liever zien vliegen.” Behalve in Maastricht hebben de Jordaniers ook enkele toestellen gestald in Wenen. Het is echter niet de bedoeling die ook naar Maastricht over te brengen, verzekert Abu Rish: “We willen de toestellen op verscheidene plaatsen beschikbaar houden voor ad hoc-gebruik. Er blijven ook steeds enkele bemanningen in de buurt, want misschien vinden we vandaag of morgen wel weer een vlucht. Als we alle toestellen tot het einde van de oorlog aan de grond hielden, zou het snel zijn afgelopen met Royal Jordanian.”