Douwe Egberts heeft profijt van hamsteren

AMSTERDAM, 24 JAN. Douwe Egberts, Nederlands grootste koffieproducent, heeft sinds het uitbreken van de Golfoorlog vorige week woensdag tien tot twintig procent meer koffie, thee en rijst verkocht aan winkeliers dan in normale tijden. Douwe Egberts heeft alleen al aan koffie “honderdduizenden pakken” extra afgezet.

Dit zegt de woordvoerder van Douwe Egberts in Utrecht, het tegenwoordige Sara Lee-DE. Hieruit valt op te maken dat er in Nederland toch op behoorlijke schaal wordt gehamsterd. Winkeliers hebben berichten over de vermeende hamsterwoede van het Nederlandse publiek veelal gebagateliseerd. De woordvoerder van Albert Heijn bijvoorbeeld, verreweg het grootste kruideniersconcern van Nederland, zegt dat landelijk gezien er niet wordt gehamsterd.

Douwe Egberts kan de extra vraag nog steeds goed aan, aldus de woordvoerder. “De produktie moet gewoon wat harder draaien. Daar waar dat niet kan, moeten we van een twee naar een drie ploegendienst overschakelen.”

Volgens de zegsman vragen de winkeliers Douwe Egberts om extra koffie, thee en rijst omdat de consument sinds vorige week veel meer van deze basisprodukten inkoopt. De zegsman van Douwe Egberts weet niet of de winkelier extra inkoopt om de lege schappen bij te vullen, of dat de winkelier zelf ook aan het hamsteren is geslagen om in iedergeval een goede voorraad te hebben voor het geval de kooplust van het Nederlandse publiek langer aanhoudt.

Volgens de woordvoerder van Douwe Egberts in Utrecht heeft de koffiebrander in Nederland een marktaandeel van maar liefst 70 procent. Wat de koffie betreft die via de winkels de consument bereikt, ligt het aandeel iets lager, op 55 procent. Een extra koffieverkoop van tien tot twintig procent betekent dus dat het gemiddelde huisgezin in Nederland ten minste vijf tot tien procent meer koffie koopt.