Minder boekingen zomervliegvakanties

ROTTERDAM, 23 JAN. Nederlandse reisbureaus constateren een scherpe terugval in de boekingen voor vliegvakanties.

Tot nu toe is sprake van vijftien tot twintig procent minder zomerboekingen dan normaal, hoewel januari daarvoor normaal de topmaand is, aldus de Algemene Nederlandse Vereniging van Reis-Ondernemingen (ANVR).

De branche-organisatie vindt het nog te vroeg om uit te gaan van een mislukt seizoen. Het aantal winterboekingen ligt, ondanks brandstoftoeslagen, tien procent hoger dan vorig jaar. Met het oog op het zomerseizoen dat op 1 april begint, spreekt de ANVR voorlopig van “een afwachtende houding” onder vakantiegangers die het verloop van de Golfoorlog bezien. Eind februari, begin maart zal niettemin duidelijk moeten zijn hoe Nederland op vakantie gaat en waarheen, omdat de chartermaatschappijen dan hun vluchtschema's vaststellen.

Holland International, Nederlands grootste reisorganisator, constateert in het zakelijk vliegverkeer op dit moment weer enig herstel. De afgelopen week was het passagiersaanbod voor intercontinentale vluchten tien procent lager dan normaal. Hoewel bepaalde grote ondernemingen hun personeel vragen restrictief gebruik te maken van vliegtuigen en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en bestemmingen in het Midden-Oosten te mijden, ziet Holland International “dat bedrijven de touwtjes toch weer voorzichting loslaten”.

De vice-voorzitter van de ANVR, F. G. Fransen, heeft gepleit voor afschaffing van de brandstoftoeslagen op bus- en vliegreizen om de verkoop te stimuleren. Volgens de reisbureaus kunnen de vorig jaar ingevoerde heffingen verdwijnen omdat de olieprijzen zijn gedaald. De toeslag op busreizen varieert van vijf tot twintig gulden, vliegreizen zijn door de toeslag 47 tot 104 gulden duurder geworden. De ANVR spreekt vrijdag met de chartermaatschappijen over aangekondigde maar nog niet vastgestelde brandstoftoeslagen voor het zomerseizoen.

De chartermaatschappijen zien geen reden tarieven aan te passen of brandstoftoeslagen af te schaffen. “De huidige daling van de brandstofprijzen is geen garantie”, aldus Martinair.

Een woordvoerder van Transavia zegt dat de maatschappijen al de nodige risico's in de prijsontwikkelingen voor hun rekening hebben genomen. Bovendien, meent hij, kampen de maatschappijen nog steeds met hoge kosten en een tegenvallende markt. “Als de toeslagen zouden worden opgeheven, krijgen we op twee manieren de rekening gepresenteerd.”

Ook Air Holland handhaaft de toeslagen. Een woordvoerder brengt in herinnering dat daarover afspraken zijn gemaakt met de reiswereld, ondermeer om rust in de markt te brengen. “We houden vast aan de afspraken”, zegt zij. Bij de zomerboekingen blijkt vooral de interesse voor reizen naar Noord-Afrika, Egypte, Israel en Turkije tegen te vallen. Daar tegenover staat verhoogde belangstelling voor bestemmingen in Griekenland, Portugal en Spanje.

De ANVR rekent niet op een prijzenslag om de minder populair geworden vakantiebestemmingen toch te verkopen. “Daarvoor zijn de marges in de branche te beperkt”, zegt een woordvoerder. “Eerder is te verwachten dat bepaalde bestemmingen worden beeindigd.”