Lagere verkopen halveren winst Fiat

Na het recordjaar 1989 is het Fiat vorig jaar een stuk minder voor de wind gegaan.

De Italiaanse autofabrikant boekte over 1990 een 55 procent lagere winst van 2, 1 miljard lire (3, 15 miljard gulden) tegen 4, 6 miljard lire in 1989. Het marktaandeel van Fiat in Europa en ook op de binnenlandse markt brokkelde af.

In Europa ging het marktaandeel van Fiat omlaag van 14, 9 procent in 1989 naar 14, 2 procent in het afgelopen jaar. Daarmee heeft Fiat zijn ambitie om leider te worden in Europa niet kunnen waarmaken. Het Duitse Volkswagenconcern bleef in 1990 koploper en zag zelfs kans om in een krimpende automarkt zijn positie te verstevigen. Het marktaandeel van Volkswagen steeg van 15 naar 15, 5 procent.

Directievoorzitter Giovanni Agnelli schrijft in een brief aan de aandeelhouders niet gerust te zijn over 1991. “De economische vooruitzichten voor 1991 zijn somber zodat kostenbesparingen nodig blijven, naast een creatief beheer van de financiele bronnen”. In de tweede helft van het afgelopen jaar is de vraag naar auto's sterker gedaald dan verwacht, aldus Agnelli.

De omzet van de autotak van Fiat ging omlaag van 28, 42 miljard lire naar 27, 41 miljard lire (41, 69 miljard gulden). De omzet van het hele concern, inclusief de nieuwe in de balans verwerkte verzekerings- en warenhuisdochters, steeg met 8, 4 procent tot 56, 4 miljard lire (85, 7 miljard gulden).

Fiat maakt augustus vorig jaar bekend dat het de autoproduktie voor de resterende maanden van 1990 met meer dan tien procent wilde beperken wegens de daling van de vraag op de binnenlandse markt. In februari zal Fiat zijn autofabrieken voor een week sluiten, omdat de voorraden te groot zijn geworden.