Golfoorlog tempert hebzucht naar luisterrijke haute couture

PARIJS, 23 JAN. Door de teruggang van de dollar raakt de haute couture in het slop en door de Golfoorlog blijven haar betrouwbaarste klanten - Arabische prinsessen en vrouwen van oliemagnaten - weg uit de salons.

Terwijl Parijs zich opmaakt voor de modeshows volgende week die vier dagen zullen duren, denken veel ingewijden dat de roemrijke tijden van de luxe kleding voor rijke vrouwen voorbij zijn.

Onder de ongeveer 2.500 haute couture-klanten over de hele wereld bevonden zich duizend Amerikanen, aldus Jacques Mouclier, hoofd van de Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, de federatie die de shows presenteert.

“Nu de dollar is gezakt tot zo'n vijf franc, is de situatie slecht voor de Franse exporteurs. De koopkracht van de Amerikanen is aanzienlijk afgenomen”, zegt hij.

“Alleen de Japanners kopen nog.”

Wereldwijde economische stagnatie en angst voor recessie zijn in de plaats gekomen van de euforische geldsmijterij van de jaren tachtig, het decennium waarin het materialisme hoogtij vierde.

“Mei vorig jaar begonnen we de gevolgen van de algehele economische situatie al te voelen, zelfs nog voor de Golfcrisis. De mensen waren wat aarzelender in hun koopgedrag”, zegt Wladimir de Kousmine, president-directeur van het huis Nina Ricci.

“Maar de Golfcrisis heeft onze haute couture meer getroffen dan de andere afdelingen. Er zijn bestellingen geannuleerd en een aantal vaste klanten blijft weg.”

Haute couture-kleding die met de hand wordt gemaakt door speciaal opgeleide naaisters, is verliesmakend, maar van wezenlijk belang voor de artistieke identiteit van de couturier.

Het mode- en parfumhuis Pierre Balmain meldde in december dat het zou stoppen met het maken van haute couture, omdat het zich niet meer kon veroorloven door te gaan met de kostbare lijn.

“De haute couture sterft uit. Het potentieel aan klanten zoals Arabische prinsessen en de echtgenotes van miljonairs uit Texas bestaat niet meer”, zei Laure Chaffanjon, woordvoerster van Balmain toen.

De voorzitter van Yves Saint Laurent, Pierre Berge, gelooft dat de achteruitgang niet alleen terug te voeren is op de economie, maar dat het een teken des tijds is.

“De haute-couture loopt op haar laatste benen. Vrouwen hebben er geen behoefte meer aan. En er zijn geen ontwerpers meer over na Yves Saint Laurent. Niemand verstaat het vak zo goed als Yves Saint Laurent en Givenchy”, zo zegt hij.

Mouclier voegt hieraan toe dat de somberheid over de Golfoorlog de hebzucht van vrouwen uit de high-society naar luisterrijke kleren heeft getemperd.

“Nu er in de hele wereld oorlogsgeluiden worden gehoord zijn de mensen niet in de stemming om uit te gaan en geld te spenderen aan haute couture-kleding”, zegt hij.

De woordvoerster van het huis Christian Dior, Jane Cattani, is het hiermee eens. “Onze clienten bestellen andere kleding”, zegt zij. “Zij willen kleding voor overdag, en minder extravagante jurken, omdat er minder grote feesten zijn.”

Sommige rijke toeristen die bang zijn voor met de Golfoorlog verband houdend terrorisme, zeggen hun reizen af en onthouden de Parijse warenhuizen hun lucratieve verkopen.

“We hebben hier al een week geen buitenlanders gehad. Buitenlanders behoren tot onze beste klanten”, zegt Jean-Michel Girardin, woordvoerder van Galerie Lafayette, het grootste warenhuis van Frankrijk.

Het Huis Chanel meldde vorige week dat moderedacteuren uit New York belden om plaatsen op de achterste rij te reserveren voor de shows van volgende week.

Zij willen dicht bij de uitgang zitten in geval van een terroristische aanslag. (Reuter).

    • Lee Yanowitch